چکیده:
تزکیه و تعلیم از مفاهیم کلیدی در تعلیم و تربیت اسلامی هستند. معلمان در هر جامعه ای یک صنف پر اهمیت بوده و دارای
نقش ارزنده و قابل ملاحظه ای می باشند. هدف از این پژوهش بیان نقش معلم در ایجاد آرامش روحی و روانی در شاگردان است.
روش پژوهش، این پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی می باشد؛ در گردآوری اطلاعات ازروش کتابخانه ای بهره جسته است.
نتیجه: هسته اصلی معنایی تزکیه، مفهوم دوگانة سلبی، یعنی زدودن پلیدی ها و ایجابی، یعنی افزودن بر تکامل و رشد معنوی
است. از دیدگاه اسلام معلم و مربی باید بتواند تناسب روانی و بینشی بین خود و متربی ، متعلم برقرار سازد؛ صداقت در عمل،
برخورداری از خلق نیکو، برقراری رابطه موثر و صلاحیت علمی از دیگر ویژگی های یک معلم خوب است. آموزگاران کسانی
هستند که نو جوانان و جوانان جامعه راآموزش می دهند، آنهایی که به نوبت رهبران نسل آینده ملت خواهند شد؛ آموزگاران کسانی
هستند که دانش را در سال های تاثیر پذیرو حساس زندگی افراد به آنها منتقل می کنند؛ آنچه بچه ها در کلاس های درس از دبیران
خود فرا می گیرند، به احتمال زیاد در مابقی زندگیشان با آنها خواهد ماند. معلمان، اثر چشمگیری بر رشد و پرورش فرزندان ما
خواهند داشت، زیرا که به ایشان کمک می کنند دانش و معلوماتشان را گسترش دهند تا این که بتوانند مسیر خود را درزندگی پیدا
کرده و اعضای فعال و متعهد جامعه خویش باشند.
خلاصه ماشینی:
از دیدگاه اسلام معلم و مربی باید بتواند تناسب روانی و بینشی بین خود و متربی ، متعلم برقرار سازد؛ صداقت در عمل، برخورداری از خُلق نیکو، برقراری رابطه مؤثر و صلاحیت علمی از دیگر ویژگی های یک معلم خوب است.
قرآن کریم نخست بر لزوم برتری پاکی و طهارت اخلاقی هادیان بشر و پس از آن بر عالم بودنشان و القای این تقدم و تأخر بر آدمیان تأکید فرمود؛ بنابراین هر کس در مقام مربی قرار گیرد، باید با تأسی از رسولان الهی و با تکیه بر ویژگی های خود و با تربیت صحیح، متربی را در نیل به اهداف بزرگ یاری رساند.
در زبان فارسی در لغت نامه دهخدا آموزنده، آموزاننده، تعليم کننده، آموزگار، استاد و شيخ معني شده است؛ در فرهنگ معین نیز در دو معنا به کار رفته است؛ اول تعلیم دهنده و آموزنده، دوم عالم و فیلسوفی که جامع علوم عصر است؛ در معنی نخست، معلم کسی است که متعلم را به آگاهی و دانش می رساند و به هر کسی که چیزی به دیگری می آموزد اطلاق می شود.
در زمینه برقراری رابطه بین معلم و متعلم، آنچه اهمیت دارد این است که معلم باید برای تعلیم و نشستن خود در کلاس جایگاهی را انتخاب کند که چهره او برای همه حاضران مجلس درس، نمایان بوده و همه شاگردان بتوانند او را ببینند.
معلم می تواند با بهره گیری از آموزه های متعالی اسلامی در جهت تربیت صحیح نسل جوان نقش مؤثر ایفا کند.