چکیده:
امنیت یکی از موضوع های بسیار مهم و حیاتی هر جامعه می باشد. که باید مورد توجه دولت مردان قرار گیرد. با تعمق در منابع اسلامی در می یابیم که امنیت از مرتبه بالایی برخوردار می باشد. تا آنجا که یکی از دو نعمت پنهان الهی(سلامتی و امنیت) شمرده شده است. لذا هدف از این پژوهش شناسایی انواع امنیت در جامعه برای مقابله با بحران های اجتماعی از منظر صحیفة سجّادیه می باشد. هدف از این پژوهش کاربردی است. روش این تحقیق نیز توصیفی-تحلیلی از نوع کیفی می باشد. و ابزار تحقیق از نوع اسنادی(کتابخانه ای) است. نتایج پژوهش به این شرح می باشد که امنیت دردو قالب، امنیت دنیوی و امنیت آخروی تعریف شده است. امنیت دنیوی نیز؛ در بعد امنیت اجتماعی، در پنج بخش: امنیت جانی، امنیت مالی(اقتصادی)، امنیت عاطفی و امنیت اخلاقی، مورد بررسی قرار گرفته است. ما حصل اینکه توجه به این موارد می تواند جامعه را از رسیدن به بحران های اجتماعی مصون نگه دارد.واژگان کلیدی: امنیت، بحران های اجتماعی، صحیفة سجّادیه16
Security is one of the most important and vital issues of human societies and the government always tries to provide it for the people. By studying the Islamic sources, we find that security is of a high order. As far as it is considered one of the two hidden blessings of God (health and security). Therefore, the purpose of this research is to explain social security in the biography of Imam Zain al-Abidin (AS) with an emphasis on the Sajjadiyyah. This research has been done with a practical purpose and its type is based on the nature of qualitative data and descriptive analytical method. And the research tool is also a document (library) type. The results of this research are as follows: security is defined in two forms: worldly security and afterlife security. Worldly security, in the dimension of social security, includes three parts: life security, financial (economic) security and moral security. In the following, security-creating and security-burning factors have been counted. The security builder includes: faith in God, being close to God's saints (innocents), intimacy with the Qur'an, belief in the resurrection, knowing the world is mortal, job security, moderation in friendship and enmity, maintaining unity. and security-burning including insider and enemy. Regarding self: committing sins and longings. Regarding the enemy: fear, lack of mental peace, hopelessness and despair, physical and mental illness, rumor, dispute, water and food crisis, unexpected events, drought, population crisis. We found that paying attention to these matters can keep the society safe from reaching crises and cause the enemy to suffer insecurity and destruction
خلاصه ماشینی:
امام سجاد (ع ) در اين زمينه در فرازي از دعاي ٢٧ ميفرمايند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آِلهِ ، وَ أَْنسِهِمْ عِْندَِ لقَاِئهِمُ اْلعَدُوَّ ذِکْرَ دُْنيَاهُمُ اْلخَدَّاعَۀِ اْلغَرُورِ ، وَ امْحُ عَنْ قُلُوِبهِمْ خَطَرَاتِ اْلمَالِ اْلفَتُونِ ، وَ اجْعَلِ اْلجََّنـۀََ نصْـبَ أَعْيُـِنهِمْ ، وََ لـوِّحِْ مْنهَـاِ لأَْبصَـارِهِمْ مَـا أَعْدَدْتَِ فيهَاِ منْ مَسَاکِنِ اْلخُلْدِ وَ مََنازِلِ اْلکَرَامَۀِ وَ اْلحُورِ اْلحِسَانِ وَ اْلأَْنهَارِ اْلمُطَّرِدَةِِ بأَْنوَاعِ اْلأَشْـرَِبۀِ وَ اْلأَشْـجَارِ اْلمَُتدَِّليَـۀِِ بصُـنُوفِ اَّلثمَرِ حََّتيَ لا يَهُمَّ أَحَدٌِ مْنهُمِْ باْلاِدَْبارِ ، وََ لاُ يحَدِّثََ نفْسَهُ عَنِْ قرِْنهِِ بفِرَارٍ؛ خدايا درود فرست بر محمد و آل پاکش و آن مـرزداران و سرحديان سپاه اسلام را هنگام جنگ با دشمن فکر دنياي مغرور کننده فريبنده را از خاطرشان ببر (و يـاد آخـرت و نعمـت جنت سرمد را به خاطرشان بياور) و خيالات مال (و مقام و جاه ) فتنه انگيز دنيا را از لوح دلهايشان به کلي محو ساز و بهشـت رضوان را نصب العين شان قرار ده و آنچه را وعده کردي از قصرهاي بهشت خُلد و منزلهاي عالي ابديت و حـوران زيبـاي (در کمال حسن و وجاهت ) و انهار و جويبارهاي پر از انواع مشروبات (آب و شير و شراب طهور و عسل مصفا) و درختان پربـار به ميوه هاي گوناگون آن ها را در ديدگانشان آشکار گردان تا هيچکس روي از جنگ نتابد و هرگز خيال فرار از دشمنش در دل نياورد (بلکه با کمال شوق و شهامت و نيروي روحي مقاومت کند و کشتن را فتح و سعادت و کشته شدن را شتافتن به جنـت داند)».