چکیده:
احادیث فراوانی در کتب روایی شیعه و اهل سنت با مضمون احادیث ثوابالاعمال موجود است. تکرار و تکثر این روایات در این کتب از جمله دلایلی است که نادیده گرفتن احادیث ثواب الاعمال را مشکل میسازد. روش عموم حدیث شناسان در مواجهه با این روایات استفاده از قاعدهی من بلغ بوده که بر اساس آن به رغم ضعف سند، این احادیث با نگرشی مسامحهآمیز مورد پذیرش قرار میگیرند. در حالیکه مطالعه و دقت در مضمون این احادیث، تناقضات آشکار موجود در آنها را پدیدار میکند. در پژوهش حاضر پیشنهاد میشود برای حل مشکل تعارضات، از رویکردهای جدید زبانشناسی و توجه به ظرفیتهای مختلف زبان استفاده شود. در این رویکرد معنا در احادیث ثواب الاعمال میتواند بر اساس دیدگاه کنش گفتاری توجیه شود، بدین صورت که این روایات با ایجاد کنشِ موثر در مخاطب معنادار بوده و در صورتی که نتواند بر اساس نظام فکری و اعتقادی مخاطب کنش موثرِ مدنظر را ایجاد کنند، دارای اختلال معنایی محسوب میشود. مزیت نسبی این راهبرد علاوه بر وسعتبخشی به دامنهی معناداری، آن است که در این روش عبارات بدون اینکه لزوماً از مسیر صدق یا کذب عبور کنند میتوانند مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرند.
There are many hadiths in Shia and Sunni Hadiths books about the
reward of deeds (Savab’ol Aa’mal). The repetition and multiplicity of
these hadiths in these books is one of the reasons that make it difficult
to ignore this hadiths. The general method of hadith scholars in dealing
with these hadiths is to use the Man Balgh rule, based on which, despite
the weakness of the chain of transmission, these hadiths are accepted
with a tolerant attitude. While the study and accuracy in the content
of these hadiths shows the obvious contradictions in them. In the current
research, it is suggested to use new linguistic approaches and pay
attention to different capacities of language to solve the problem of
conflicts. In this approach, the meaning in Savab’ol Aa’mal hadiths can
be justified based on the perspective of speech act theory, in such a way
that these hadiths are meaningful by creating an effective action in the
audience, and if they cannot create the intended effective action based
on the intellectual and belief system of the audience, It is considered
to have a semantic disorder. The relative advantage of this strategy, in
addition to the wideness of the meaningful range, is that, in this method,
expressions can be measured and evaluated without necessarily going
through the path of truth or falsity.