چکیده:
مراقبه، که در آیین بودایی دهیانه نام دارد، از روشهایی است که با مهار ذهن به منظور دریافت حقیقت امور میتواند انسان را از فشارهای زندگی مادی رهایی ببخشد و به سوی زندگی معنوی توأم با آرامش روانی سوق دهد. با توجه به وجود روشهای گوناگون دهیانه در سنت بودایی و ورودشان به کشور ما با فرهنگی متفاوت، نیاز به بررسی آن مطرح میشود. فقدان تحقیقات آکادمیک معتبر در این زمینه در کشور ما بر ضرورت انجام این تحقیق میافزاید. پرسش اصلی این نوشتار چیستی، تبیین مبانی، اهداف و چگونگی روشها و مراتب دهیانه و نیز نتایج آن در شاخۀ مهایانه از دین بودایی بر اساس متن آمیتایوردهیانه سوتره است که از متون مراقبهای مکتب «سرزمین پاک» بودیسم مهایانه است. ازاینرو، کوشیدهایم با روش توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس مطالب ارائهشده در سوترۀ فوق و نیز مراجعه به سایر منابع بودایی به پرسشهای مذکور پاسخ دهیم.
Meditation that is called Dhyana in Buddhism is one of the ways that by restraining mind in order to receive the truth possessions, can free man from the psychological pressures of materialistic life and lead him to a spiritual life with peace of mind. Due to the arrival of these methods in Iran with a different culture, the need to study Dhyana arises. The lack of studies in this field in Iran has necessitates for this type of research. The questions we are trying to explain in this article are: principles, goals, methods and levels of meditation in the Mahayana branch of Buddhism based on the text of Amitayurdhyana Sutra, which is one of the meditative texts in the school of pure land of Mahayana Buddhism, we have sought to answer the above questions by descriptive-analytical method and based on the material presented in Amitayurdhyana Sutra, as well as referring to other Buddhist sources.
خلاصه ماشینی:
پرسش اصلي اين نوشتار چيستي ، تبيين مباني ، اهداف و چگونگي روشها و مراتب دهيانه و نيـز نتـايج آن در شـاخۀ مهايانـه از ديـن بودايي بر اساس متن آميتايوردهيانه سوتره است که از متون مراقبه اي مکتب «سرزمين پاک » بوديسم مهايانه است .
٦ امروزه آيين بودايي چـين بـه طور کلي آموزش مکتب سرزمين پاک اسـت (٢٣٨ ,Nakamura, Indian Buddhism).
طبق تعاليم اين مکتب ، آميتابها با ايجاد سرزمين پاکي ٨ کـه محيطـي ايـده آل بـراي رسيدن به نجات نهايي است و انسان ها پس از مرگ ميتوانند وارد آن شـوند ,Inagaki) (xxi، راه نجات را براي همۀ موجودات هموار کرده است .
نام ديگر آن آميتابها بودا ١١يا آميتايور بودا١٢ است و اين دو تعبير را بيشتر پيروان فرقۀ سوکهاوتي ژاپن و چين به کار مـي برنـد Suzuki, Daisets) (١١٣ ,Robinson ;٢١٩ ,Teitaro.
سـرزمين پـاک اميتابها٣ نيز به عنوان سرزميني حقيقي تر از سرزمين سمساره اي ما که در زمان زودگـذر واقع شده ، تصور ميشده است (Inagaki, xiii-xiv; Luk, xxiii).
٣. مباني دهيانه آموزة سرزمين پاک از اين اعتقاد سرچشمه گرفته که دورة انحطاط و انقراض آموزه هـاي بودايي فرارسيده و انسان ها با تلاش خود نميتوانند بـه درک بـالاتري از دهرمـه دسـت يابند.
٥. روشها و مراتب در مکتب سرزمين پاک اعتقاد بر اين است که قدرت ذاتي نام آميتابها بودا و ايمان بـه او ميتواند تمام موانع نجات را از بين ببرد و تولـد دوبـاره در پادشـاهي او را تضـمين کنـد (١٢ ,Keown).
رسيدن به اين هدف نهايي با دهيانه اي صورت ميپـذيرد کـه منجـر بـه تجسم آميتابها و تولد در سرزمين سـوکهاوتي انجـام مـي شـود (Inagaki, xiv).