چکیده:
با عنایت به مشکلات فرهنگی و اعتقادی گریبانگیر جامعه، یکی از انتظارات عموم مردم به ویژه متدینین کنشگری اثربخش حوزههای علمیه است. مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با حدود 500 مدرسه در سطح کشور و بیش از 120 هزار طلبه و فارغ التحصیل خواهر در سطح دو حدود یک سوم از جمعیت طلاب کشور را تشکیل میدهد. در این بین تمرکز بر راهکاری ریشهای، اساسی و اثربخش برای حل آن انتظارات ضرورتی اجتناب ناپذیر است. تحقیق پیش رو توانمندسازی از طریق آموزشهای مهارتی مورد نیاز را یکی از همان راههای اساسی میداند که میتواند به عرضه نیروی انسانی توانمند و کارآفرین و در نهایت کاهش آسیبهای اجتماعی بهخصوص در جامعه بانوان منجر گردد. افزایش بهرهوری و کارایی وظایف مرتبط با طلبگی مانند تبلیغ، تعلیم و تربیت، پژوهش، پاسخگویی به سؤالات و شبهات و مانند آن از موضوعاتی است که این تحقیق بر آن متمرکز گردیده است. در این پژوهش تلاش شد با روش اسنادی و مصاحبه با صاحبنظران ضمن تبیین اهمیت مهارتآموزی در بین طلاب خواهر، با نسبتسنجی مقایسهای بین سرفصلهای ارائه شده میان دروس دانشی و مهارتی، سهم پایین آموزشهای مهارتی بیان گردد. سپس مهارتهای مورد نیاز طلاب خواهر تبیین شد و با توجه به این مهارتهای مورد نیاز، فاصله بین وضع موجود وضع مطلوب مشخص گردید و در نهایت با ارائه الگوی مهارتافزایی تثقیف، راههای تقویت مهارتآموزی بیان شد.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش تلاش شد با روش اسنادي و مصاحبه با صاحب نظران ضمن تبيين اهميت مهارت آموزي در بين طلاب خواهر، با نسبت سنجي مقايسه اي بين سرفصل هاي ارائه شـده ميـان دروس دانشـي و مهـارتي ، دانش آموخته کارشناسي ارشد مديريت راهبردي فرهنگ ، دانشگاه باقرالعلوم .
به بياني ديگر: ممارست و تمرين + توانايي عمل + دانش نظري = مهارت نتايج تحقيق در اين بخش در پنج فصل به بررسي نتايج تحقيق پرداخته ميشود: فصل اول : نسبت سنجي مقايسه اي ميزان سرفصل ها در سطح دو فصل دوم : مهارت هاي مورد نياز طلاب خواهر فصل سوم : اعتبارسنجي ميزان تامين نياز مهارتي طلاب خواهر فصل چهارم : راه هاي تقويت مهارت آموزي فصل پنجم : ارائه الگوي مهارت افزايي تثقيف نسبت سنجيمقايسه ايميزان سرفصل هادرسطح دو در اين فصل نخست نسبت سنجي مقايسـه اي ميـزان سرفصـل هـاي حـوزه علميـه خواهران در زمينه هاي مهارتي و غيرمهارتي صورت خواهد گرفت .
همچنين در مصاحبه با صاحب نظران ، کارشناسان و مديراني است که در عرصـه هـاي آموزشي طلاب تجربه حضور، کار يا مديريت داشته اند جدول زير به دست آمد کـه تاييـد بر ميزان بسيار پايين مهارت آموزي در حوزه هاي علميه خواهران است .
همچنين در مصاحبه با صاحب نظران ، کارشناسان و مديراني است که در عرصـه هـاي آموزشي طلاب تجربه حضور، کار يا مديريت داشته اند جدول زير به دست آمد کـه تاييـد بر ميزان بسيار پايين مهارت آموزي در حوزه هاي علميه خواهران است .