چکیده:
هدف: سنجش اعتبار پرسشنامه عوامل ساختاری اثرگذار بر سرقت علمی دانشجویان از نظر روایی محتوایی و سازه و پایایی. روششناسی: از روش رواییسنجی محتوایی سهلایه برای بررسی روایی محتوایی، از رویکرد تحلیل عاملی تاییدی برای روایی سازه، و از روش دونیمکردن برای پایایی پرسشنامه استفاده شده است. 10 تن از متخصصان علم اطلاعات، علوم اجتماعی، و علوم ارتباطات نمونه آماری برای بررسی محتوایی و 540 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای جامع کشور (36 دانشگاه) نمونه جامعه آماری برای بررسی روایی سازه انتخاب شدند. یافتهها: روایی محتوایی در سه لایه تایید شد. سازههای اصلی پرسشنامه (لایه یک) و سازههای فرعی و گویههای آن (لایه دو) براساس کدهای باز، محوری، و انتخابی یک پژوهش کیفی تنظیم شد. در لایه سوم، روایی محتوایی کل سوالها با شاخص روایی محتوایی سیویآی 875/ 0 محاسبه شد. روایی سازه نیز بهروش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار لیزرل بررسی شد و هفت مدل اندازهگیری انعکاسی به تعداد سازههای اصلی پرسشنامه ارائه شد. ضریب پایایی پرسشنامه بهروش دونیمکردن 855/ 0 محاسبه شد که پایایی مطلوبی را نشان میداد. نتیجهگیری: درمجموع، دو سازه فرعی "کثرت توجیهات" که با سوالهای 45 و 46 و "اجتناب از افشاء" که با سوالهای 74 و 75 سنجش میشد از عوامل تاثیرگذار بر سرقت علمی کنار گذاشته شد. همچنین، 10 سوال دیگر از سایر عوامل پذیرفته نشد و رویهمرفته 14 سوال از روایی سازه کنار گذاشته شد. درنهایت، پرسشنامه از 104 سوال به 90 سوال کاهش پیدا کرد.
Purpose: The main aim of the research was to validate a questionnaire that had constructed on the basis of a qualitative research about structural factors affecting plagiarism in Iran, with content and construct validity measures and reliability scales.Methodology: Three-layer method and CVI procedure were used for evaluating content validity of the questionnaire. Besides, confirmatory factor analysis was used for evaluating construct validity of the tool. Then, split-half method was used for evaluating reliability of the questionnaire. SPSS and LISREL software were used for the analysis. Sample of study was graduate students of central universities of all provinces in Iran (n=540) that selected by means of multi-stage cluster sampling method and systematic method in each selected cluster.Findings: results showed that on the basis of three step evaluation method and Content Validity Index (CVI) of the questionnaire was 0.875, content validity of the questionnaire was acceptable. Then, 7 reflective measurement models were offered for construct validity evaluation. Two secondary factor and 14 questions were eliminated from questionnaire because of their unacceptable output measures of tvalue, path coefficient and R2. Reliability measure of the tool estimated 0.855 (> 0.7).Conclusion: Two peripheral factors namely “frequency of justifications” (with questions 44 & 45) and “avoidance of disclosure” (with questions 74 & 75) understood as unacceptable factors affecting plagiarism. 10 questions from other factors recognized as unacceptable and in total, 14 questions were eliminated and the questionnaire was reduced to 90 questions.
خلاصه ماشینی:
سرقت علمی اخلاق ،اطلاعات ساخت و اعتباریابی ،پرسشنامه لیزرل، روایی سازه روایی محتوایی پایایی ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش عوامل ساختاری اثر گذار بر سرقت علمی دانشجویان مقدمه مهدی شقاقی تاریخ دریافت: ۹۷/۰۲/۰۸ تاریخ پذیرش: ۹۷/۰۴/۲۳ سرقت علمی را هر نوع به نام خود زدن سخن یا ایده اشخاص به روشهای مختلفی مانند به نام خود زدن کل اثر دیگران یا بخشی از آن؛ ارجاع ندادن؛ ترجمه و تلخیص از زبان دیگر بدون ارجاع؛ تغییر شکل جمله های دیگران و به نام خودزدن آن؛ تغییر واژه های یک ایده و به نام خود زدن آن استفاده از ،سبک، چهارچوب، ساختار، یا روش خاص یک پژوهش بدون استناد سرقت از خود و بیان یک سخن در چند متن با عنوان سخنی تازه؛ جعل و دستکاری ،دادهها ،جملات عبارات علمی مقیاسها و اندازه ها؛ ایجاد استنادات دروغین؛ تألیف اهدائی درخواست انجام پژوهش در ازای پول یا امتیاز آوردن نام خود در پژوهش دیگران در ازای پول امتیاز، یا تبانی آشکار و پنهان؛ ارجاع کاذب استناددهی به جملات بدیهی برای افزایش استنادات؛ در نهایت دورزدن نویسندگان میانی و مبادرت به کذب مفترع (تألیف استادیار گروه علم اطلاعات پنهان دانسته اند لیدل ۲ ، ۲۰۰۳؛ طیف سرقت ادبی، بیتا؛ انواع سرقت ادبی در پژوهش ها، بیتا؛ حری، ۱۳۶۲؛ توکل و ناصری راد ۱۳۸۸؛ منصوریان، ۱۳۸۹؛ فرامرز Liddell قراملکی، ۱۳۹۴.