چکیده:
هدف: بررسی دیدگاه دانشجویان بینالمللی و کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد درباره خدمات کتابخانهای به دانشجویان بینالمللی. روششناسی: 36 کتابدار و 295 دانشجو برگزیده طبق فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصافی ساده به یکی از دو پرسشنامه پژوهشگرساخته پاسخ دادند. روایی دو پرسشنامه را متخصصان تأیید کردند و پایایی آنها با آلفای کرونباخ سنجیده و تأیید شد. یافتهها: رضایت دانشجویان خارجی، زیاد یافته شد. فقط درباره منابع دیداری و شنیداری رضایت آنها پایینتر از متوسط بود. کتابداران نیز خدمات کتابخانههای دانشگاه را متناسب با نیازهای دانشجویان دانستند. بین شناخت کتابداران و دانشجویان بینالملل نسبت به تفاوتهای دانشجویان بینالمللی و بومی تفاوت معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، کتابخانههای دانشگاه فردوسی باید خدمات متفاوتتری برای دانشجویان بینالملل خود فراهم کنند و کتابداران نیز باید به تفاوتهای دانشجویان بینالملل نسبت به دانشجویان بومی توجه داشته باشند.
Purpose: Academic library services are important to all students. However, research shows that international students face some barriers in utilizing library resources and facilities. This study seeks the viewpoints of international students and librarians at Ferdowsi University of Mashhad in this regard Methodology: The Cochran formula using simple random sampling method was employed to determine. Each the two groups of 36 library staff and 295 students filled one of the two researcher developed questionnaires,. Validity was assessed by experts and its reliability was measured by Cronbach's alpha. Findings: The international students' satisfaction with the services was high, except with regard to the audio- visual materials (CDs, etc.). Librarians also viewed the services in line with the needs of international students. There is also a significant difference between the librarians and international students' perception of the differences between international and native students. Conclusion: The Libraries of Ferdowsi University should provide different services to their international students, and librarians should pay attention to the differences between international students and native students.
خلاصه ماشینی:
1876 خدیجه برقی طرقبه | حسن بهزادی اعظم صنعت جو مقدمه پژوهش نشان داده است دانشجویان بین المللی برای بهره گیری از کتابخانه های دانشگاهی کشور میزبان با مشکل روبه رو هستند این مشکلها ماهیت ارتباطی دارند که از جمله شامل ناآشنایی با ،زبان فرهنگ و فناوری میشود ( ,Patton, 2002; Liao 2007 ,Finn & Lu).
پژوهشهای دیگر گزارش کرده اند که این دانشجویان از کمرویی تنهایی و اضطراب از شکست در رنج هستند ) Baron & Strount-Dapaz, 2001 Jackson 2008 ,Mu, 2007; Wang 2005 و برای برقراری ارتباط با محیط تازه مشکل دارند (1991 ,Burns) اضطراب باعث میشود آنها به جای ،کتابداران به دنبال کمک از دوستان خود باشند (2007 ,Zhuo, Emanuel & Jiao)؛ در نتیجه، کتابخانه را صرفاً محلی برای مطالعه بدانند (2010 ,Knight, Hight, & Polfer) و تعاملشان با کتابداران بسیار محدود باشد (2014 ,Dating) و به ندرت برای به دست آوردن اطلاعات از کتابداران کمک بخواهند و به شدت به گوگل و) گاه گوگل اسکولار) اعتماد دارند .
پژوهشی دیگر با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی نشان داده است بسیاری از کتابخانه ها برای آشناشدن دانشجویان بین المللی بروشور راهنمای ،کتابخانه تورهای کتابخانه و کارگاههای آموزشی در سالها و زبانهای مختلف تهیه میکـ کنند ) ,Ishimura & Bartlett 2014) پیمایش دیگری نشان داد بسیاری از دانشجویان عربستان سعودی با زبان و ساختار کتابخانه های امریکایی ناآشنا هستند و ارتباط بین فردی با کارکنان کتابخانه برایشان دشوار است 2016 Ibraheem & Devine) پژوهشگرانی نیز ۱۴ خدمت را در ۴ دسته برای عرضه به دانشجویان بین المللی پیشنهاد کرده اند (۱) خوش آمدگویی (۲) آسان (۳) محیط یادگیری راحت؛ و (۴ تنوع منابع یادگیری ,Zhou Han, & Li 2018 پژوهش دیگری تور مجازی کتابخانه به زبانهای انگلیسی، اسپانیایی، چینی، ،ژاپنی، یوتانی، ترکی و روسی طراحی کردند دانشجویان از این طرح استقبال و جدا از برآوردن نیازهای کتابخانه ای از آن برای تقویت زبان انگلیسی خود استفاده کردند دسترسی .