چکیده:
باوجود اهمیت اطلاعات و سواد اطلاعاتی به عنوان علم روز در دنیا، همچنان ابعاد و مؤلفه های مختلف آن به خوبی روشن نیست.لذا هدف اصلی این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفه های سواد اطلاعاتی در نظام آموزش و پرورش و مشخص کردن مولفه های تاثیرگذار و تاثیرپذیر در بین معلمان مدارس ابتدایی است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی عوامل و مؤلفه ها استفاده شده است. در ضمن مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان دانشگاه در سال 139۸ به صورت کد های باز و محوری و گزینشی انجام شده و برای تعیین مولفه ها اثرگذار و اثرپذیر از تصمیم گیری آزمایش و ارزیابی(dematel) استفاده شده است. با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته، ۲۳۳کد باز و ۶۷ کد محوری برای سواد اطلاعاتی استخراج گردید، که در نهایت ۸ بعد و ۲۱ مولفه اصلی برای سواد اطلاعاتی مشخص شد. پس از آن با توجه به پرسشنامه ماتریسی معادلات ساختاری تفسیری، بُعد شناسایی روش های دسترسی به اطلاعات، توانایی جستجو و دسترسی به اطلاعات و تشخیص نیاز اطلاعاتی از عوامل اثرگذار و توانایی سازماندهی و کاربرد اطلاعات و مرتبط ساختن آن با دانسته های قبلی، توانایی مقایسه و ارزیابی اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف، رعایت ارزش های اعتقادی، تدوین راهبردهای جستجوی اطلاعات و آمایش اطلاعات از عوامل اثرپذیر شناسایی شدند.
Despite the importance of information and information literacy as a modern science in the world, its various dimensions and components are still not well understood. Therefore, the main purpose of this article is to identify the dimensions and components of information literacy in the education system and identify effective and influential components. Among primary school teachers. In addition to the documentary study, the content analysis technique with MAXQDA12 software has been used to identify the factors and components. In addition, semi-structured interviews with university experts in 1398 were conducted in the form of open, central and selective codes, and to determine the effective and effective components of the test and evaluation decision (DEMATEL) has been used. According to semi-structured interviews, 233 open codes and 67 pivotal codes were extracted for information literacy, which ultimately identified 8 dimensions and 21 main components for information literacy. Then, according to the matrix questionnaire of interpretive structural equations, the dimension of identifying information access methods, the ability to search and access information and identify information needs from influential factors and the ability to organize and use information and relate it to previous knowledge, comparative ability Evaluation of information obtained from various sources, adherence to belief values, formulation of information retrieval strategies and information retrieval were identified as effective factors.