چکیده:
In Islam, no ruling, including Wājib and Ḥarām, is unreasonable, and certainly the ruling on banning music and Ghinā is due to the corruptions in them and what entertains human beings and make them unaware of something and deviate them from religious beliefs is considered Lahw that can also be seen in Ghinā, and religious scholars, citing verses and hadiths on Ghinā , in cases such as: the income of Singing women, who are entered by men and is accompanied by fun and debauchery and false words, buying and selling Ghinā maids and teaching and hearing their voices, a voice and tone of the people of immorality and sin, are forbidden in the Qur'an, prayers and lamentations, etc. And mezmar, drumming, playing oud, tar, daf... are some of the instruments of Ḥarām Ghinā and music, but in Islamic societies, there is a difference of opinion among people regarding the Ḥarām and Ḥalāl music, which raises doubts, because today, instead of paying attention to being Ḥarām or Ḥalāl Ghinā , as a popular job among men and women, is associated with debauchery, men and women are mixed, schools are set up, reproduced and distributed, and new musical instruments are used, so in this background it is necessary to provide solutions by music scholars as well as from a religious perspective by religious authorities and scholars.
در اسلام هیچ حکمی اعم از وجوب و حرمت، بیجهت
نیست و قطعا حکم تحریم موسیقی و غنا به سبب مفاسدی
است که در انهاست و ان چیزی که انسان را سرگرم کند و
از امری غافل و از عقاید دینی انحراف نماید به عنوان لهو
بیان میشود که در غنا نیز نمود پیدا میکند و علمای دین با
استناد به ایات و روایات غنا را در مواردی چون: کسب زنان
اوازهخوان که مردان بر انان وارد میشوند، با لهو و لعب و
سخنان باطل همراه باشد، خرید و فروش کنیزان اوازهخوان
و اموزش و شنیدن اوای انها، صدایی که از صوت و لحن
اهل فسق و معصیت باشد، در قران، دعا و مرثیه و ... حرام
میدانند و مزمار، طبل زدن، نواختن عود، تار، بربط، دف زدن
و ... از الات غنا و موسیقی حرام است، اما در جوامع اسلامی
در بین مردم از لحاظ حرام و حلال بودن غنا و موسیقی
اختلاف نظر وجود دارد که باعث ایجاد شبهه میشود، چرا
که امروز به جای توجه به حرام یا حلال بودن غنا، به
عنوان کسب در بین مردان و زنان رواج شده، با لهو و لعب
همراه است، زن و مرد اختلاط میشود، اموزشگاه راهاندازی
میشود، تکثیر و توزیع میشود و از الات موسیقی جدید
استفاده میشود، بنابراین، در این زمینه همسویی و ارایه
راهکار از سوی علمای موسیقی و همچنین از منظر شرعی
از سوی مراجع و علمای دینی لازم و ضروری است.