چکیده:
در سالهای اخیر پدیدهی سالمندی به دلایل افزایش جمعیت سالمندان و دگرگونیها در زندگی جمعی و فردی به یک مسئلهی اجتماعی تبدیل گشته است. فرهنگ زیستن سالمندان و این گروه از جامعه، تمامی جنبههای واقعیات درونی و بیرونی (ذهنی – عینی) زندگی آنان را در برمیگیرد. هدف پژوهش، ارائهی راهکارها و راهبردها، در جهت تغییر و اصلاح یا بهبود وضعیت موجود سالمندان با بررسی ساختهای نظری (ذهنی) و موقعیتهای عملی (عینی) به صورت کاربردی بوده است. روش تحقیق، ترکیبی و طرح زاویهبندی همگرا (همزمان) است که شامل دو روش کیفی و کمی با اهمیت یکسان و برابر نوع دادهها با دو دیدگاه نظری اثباتی، تفسیری و تحلیلی به درک عملی محیط زندگی سالمندان و عوامل تاثیرگذار کمک کرده است. مطالعهی بازاندیشانه (فراتحلیل) بخش کیفی در سه سطح مفاهیم و نظریهها، روشها، دادهها و یافتهها به دلیل ضرورت بررسی تفاوتها و تناقضها در یافتههای پژوهشها در حوزههای علمی روانشناسی، جامعهشناسی و... ، برای دستیابی به نتایج کامل و جامعتر بوده است. همچنین در بخش کمی با آزمون فرضیهها با نرم افزار spss23 روابط بین متغیرها و عوامل زمینهای و تاثیر متغیرها را بر فرهنگ زیستن سالمندان سرای شهریار توصیف و تحلیل کردهایم. با توجه به تفسیر نتایج به دست آمده با مقایسه و تقابل و ترکیب یافتههای کمی و کیفی، متغیرهای مشارکت اجتماعی با مشارکت غیرنهادی و روابط اجتماعی و خانوادگی با رابطهی مثبت با دیگران و رضایت از زندگی از طریق باورها ونگرش مذهبی، عوامل زمینهای (وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال و تحصیلات) با عامل مهم سلامت و ابعاد آن (جسمی، روانی و اجتماعی) بر فرهنگ زیستن سالمندان تاثیر داشته و نتایج یکسانی را بیان کردند.
In recent years, due to a significant increase in the population of the elderly and remarkable changes in collective and individual life, the phenomenon of aging has become a social issue. The culture of living of the elderly as an important group of the society includes all aspects of the internal and external (subjective-objective) realities of their lives. This study aims at providing some practical strategies for changing, modifying, and improving the existing life condition of the elderly through examining the theoretical (subjective) structures and practical (objective) situations. The research method adopted
here is a combined and convergent (simultaneous) angle design that includes two equally important qualitative and quantitative methods and the data with two theoretical perspectives of positive, interpretive, and analytical have helped to understand the practical life environment of the elderly and the influential factors affecting it. Rethinking study (meta-analysis) of the qualitative part at three levels of concepts, theories, methods, data and findings due to the necessity of examining the differences and contradictions in the findings of the research in the fields of psychology, sociology, etc. has been carried out so that more complete and comprehensive results can be achieved. Also, in the quantitative part, through testing the hypotheses with spss23 software, the relationship between the variables and the underlying factors and the effect of the variables on the living culture of the elderly hosted in Shahriyar nursing home have been analyzed and described. According to the interpretation of the results obtained through comparing and contrasting the quantitative and qualitative findings and combining them, variables of social participation (non-institutional) and social and family relations and underlying factors (marital status, employment status and education) with an important health factor and its dimensions (physical, psychological and social) have affected the culture of living of the elderly and have yielded the same results.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از پژوهش حاضر نشان مي دهد؛ هرگونه بررسي ، اکتشاف و ارزيابي مسائل آينده ي جامعه اسلامي ايران ، پيامدها و آسيب هاي اجتماعي آن در راستاي تدوين راهکارها و راهبردهاي مواجه و مديريت اين مسائل در کانون فعاليت هاي آينده پژوهي اسلامي قرار دارد.
نظام بازخورد: نظام فراگير انباشت نتايج فرايندي و فراورده اي ، ب - نظام مسايل : مسايل و کانون هاي توجه و ج - نظام اثر: نظام سلامت اجتماعي لذا، مدل تدبير در اين پژوهش براي پيش بيني ، کنترل و پيشگيري آسيب شناسي آينده بر سه پايه نظام پايش ، اقدام و بازخورد قرار دارد که به عنوان ورودي «طرح راهبردي شوراي تربيتي - تعليمي آينده پژوهي در کنترل و پيشگيري آسيب هاي اجتماعي » مي باشد.
٢. اگر جامعه بخواهد مسير تعليم و آموزش خود را از طريق نظام تربيتي طي کند و تربيت مقدم بر آموزش ديده شود، مطلوب هاي چنين سياستي چه خواهد بود؟ در اين رابطه ، مطالب زيادي قابل طرح است که بايد مورد توجه قرار گيرد.
(In Persian) • Eivazi, Mohammad Rahim (2018), A criterion for identifying injuries with emphasis on the future pathology of social issues, Quarterly Journal of Islamic Studies of Social Injuries, Volume 1, Number 3 - Consecutive Issue 3, 1-28.
(In Persian) • Eivazi Mohammad Rahim and Inanloo, Soleiman (2019), Identifying the Efective Factors and Trends of the Social Challenges of the Islamic Republic of Iran in the Next 15 Years, National Quarterly Journal of National Security, Volume 9, Number 32, 297-329.