چکیده:
پژوهش حاضر با هدف اثر صفات شخصیتی بر میزان موفقیت معلمان صورت گرفت. مطالعه حاضر از نوع کمی و در زمره تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی بود. در این پژوهش متغیر صفات شخصیتی به عنوان پیش بین و موفقیت حرفه ای معلمان به عنوان متغیر ملاک درنظر گرفته شده اند. برای دستیابی به این هدف، تعداد 234 معلم با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای از بین معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان بجنورد به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابتدا میزان موفقیت آنها توسط مدیران و دانش آموزان از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس پرسشنامه پنج عاملی صفات شخصیت فرم کوتاه توسط دبیران تکمیل گردید. ابتدا ویژگی های توصیفی داده های حاصل از نمونه پژوهش بررسی شد. نتایج نشان داد صفات شخصیتی روان رنجورخویی، برونگرایی و توافق پذیری ضرایب تاثیر معناداری در پیش بینی موفقیت حرفه ای معلمان دارند.
خلاصه ماشینی:
&Dtreslan ٥- Dincer, Goksu ,Aysegul, Mine شاه محمدي(٢٠١٥) شخصيت معلم به عنوان يک حوزه مورد علاقه در آموزش وپرورش و پژوهشهاي روان شناختي براي بيش از ٦٥سال به عنوان يک عامل بر جسته در اثر بخشي کلاسهاي درس مورد توجه بوده است .
همچنين اين نتايج با يافته هاي دي جيک و همکاران (٢٠١٤) نيزهمخواني دارد آنها در پژوهشي بر روي معلمان نشان دادند بيشتر رابطه ها بين ابعاد شخصيت از جمله برونگرايي و خود کار آمدي معني دار هستند اما بخشي از اين نتايج همسويي ندارد آنها در پژوهشي بر روي معلمان نشان داد در ميان ابعاد شخصيت ، مهم ترين پيش بيني کننده خودکارآمدي معلمان ، وجدانمندي و باز بودن به تجربه بودند،با توجه به نتايج اين پژوهش وجدانمندي به صورت غير مستقيم بر موفقيت حرفه اي معلمان اثر دارد.
همچنين نتايج جان و سريوست تاوا (١٩٩٩،نقل از دي جي جيک ٢٠١٤ )يافته هاي اين پژوهش را همراهي مي کند آنها در مطالعات خود دريافتند مدل پنج عاملي داراي ارزش پيش بيني کننده قابل توجهي در ارتباط با رفتارهاي مختلف ، از جمله موفقيت حرفه اي و پيشرفت تحصيلي بوده است .
همچنين ، اين نتايج با يافته هاي نجاري(١٣٩٣) نيز همسويي دارد، بررسي او بر روي پرستاران نشان داد بين برونگرايي و موفقيت شغلي رابطه مثبت معناداري وجود دارد و ويژگي شخصيتي برونگرا قادر به پيش بيني موفقيت شغلي بيروني پرستاران است .
national form of teacher education journal volum 16,number 3.