چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر یادگیری ترکیبی بر خودتعیینگری و ابعاد آن و اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور انجام گرفته است. روش تحقیق، نیمهآزمایشی از نوع طرحهای پیشآزمون-پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعة آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمان در سال تحصیلی 97-98 بوده است که با نمونهگیری در دسترس 30 دانشجو، آموزش ترکیبی و 30 دانشجو بهروش آموزش سنتی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفنتد. پس از اجرای پیشآزمون روی دو گروه، گروه آزمایش در معرض مداخله قرار گرفتند و پس از پایان آموزش، روی دو گروه پسآزمون اجرا شد. ابزار پژوهش پرسشنامة خودتعیینگری لاگاردیا و همکاران (1993) که پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 86/0 و روایی محتوایی و صوری آن تأیید شده است؛ همچنین پرسشنامة اشتیاق تحصیلی اقتباس از پینتریچ (1991) و شافلی (2002) با پایایی 78/ و روایی 8/0 بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرمافزار اسپیاساس22 استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد آموزش ترکیبی بر خودتعیینگری و ابعاد آن و اشتیاق تحصیلی دانشجویان تأثیر داشته است. ازآنجاکه خودتعیینگری نشاندهندة آن است که نیازهای شایستگی، ارتباط و خودمختاری برای رشد و بهزیستی روانشناختی ضروریاند و نیز اشتیاق تحصیلی تلاش فراگیران برای یادگیری و کسب مهارتهاست و شرایط مطلوبی را برای فراگیران فراهم میکند تا آنها بهمعنای واقعی بیشتر یاد بگیرند. براساس یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود زمینه برای استفاده از رویکردهای آموزش ترکیبی در بهبود کیفیت یادگیری و آموزش فراهم شود.
The purpose of this study was to investigate the impact of blended learning on the self-determination and its dimensions and academic eagerness in students. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with experimental and control group. The statistical population of the study was students of Payam Noor University of Kerman in the academic year of 2018-2019 and through available sampling, 30 students of blended education and 30 students of traditional education were divided into experimental and control groups. After pre-test on two groups, the experimental group was intervention, at the end of the intervention, post-test was performed on two groups. The tools of the study were self-determination questionary La Guardia & etal (1993) Reliability using Cronbach's alphao.86 and its content validity were approved by experts and academic eagerness questionary pintrich (1991) & shafli (2002) with reliability 0.78 and validity 0.8. To analyze the data, covariance analysis was used in SPSS-22. The results of covariance analysis indicated that blended learning has been effective in improving self-determination and academic eagerness in students. Since self-determination indicates that competence, communication, and autonomy needs are essential for psychological growth and well-being and also academic eagerness is the effort of learners to learn and acquire skills and it provides learners with the right conditions so that they can learn more. Based on the research findings is suggested to provide a framework for using blended learning approaches to improve the quality of learning and education.