چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی چهارچوبی مفهومی برای تعامل دانشجویان در محیط یادگیری الکترونیکی، با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. در این پژوهش، بهمنظور ایجاد همگرایی میان یافتههای پژوهشهای پیشین در حوزۀ تعامل در یادگیری الکترونیکی و ارائۀ چهارچوبی منسجم با انواع تعامل با بهرهگیری از روش فراترکیب با استفاده از نرمافزارQSRNVIvo8 یافتههای کیفی پژوهشهای پیشینْ بررسی و تفسیر شد. در گام نخست، انواع تعامل در محیط یادگیری الکترونیکی از منابع منتخب که شامل 39 مقاله، پایاننامه و کتاب از پایگاههای دادهها بود، از میان 341 منبع اولیه بهصورت هدفمند و با ارزیابی و امتیازبندی برمبنای بیشترین ارتباط با موضوع پژوهش انتخاب شدند. سپس در مراحل بعدی با استفاده از روش کدگذاری باز و کدگذاری محوری تجزیهوتحلیل شدند. نتیجۀ پژوهش، ارائۀ چهارچوبی مفهومی از انواع تعامل در محیط یادگیری الکترونیکی را در انواع مختلف [مشتملبر تعامل یادگیرندهـیادگیرنده، تعامل یادگیرندهـمحتوا، تعامل یادگیرندهـاستاد و تعامل یادگیرندهـدستیار] و مؤلفههای آن و ارائۀ راهکارهایی بهمنظور تسهیل روند تعامل را در محیط یادگیری الکترونیکی نشان میدهد.
The present study aims to design a conceptual framework for student interactions in ane-learning environment using meta-combination method. In this study, qualitative research findings of previous researches were reviewed and interpreted in order to create a convergence between the findings of previous researches in the field of interaction ine-learning and the provision of a coherent framework with various types of interactions using meta-combination method through QSRNVIvo8 software. In the first step, the types of interactions in the e-learning environment from selected resources that included 39 papers, theses and books from databases were selected from 341 original sources targeted and evaluated and ranked on the basis of the highest relevance to the subject of research. Then, in the next steps, using open coding and axial encoding methods dada were analyzed. Result of the study presents a conceptual framework of types of interaction in the e-learning environment in a variety of types (learner-coach interaction, learner-content engagement, learner-instructor interaction and learner-learner interaction) and its components and provide solutions to facilitate the process of interaction in e-learning environment.