چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تضادهای اجتماعی مرتبط بر دین در نیم قرن اخیر در استان کردستان بوده است. رویکرد پژوهش کیفی بوده و از مصاحبه با مطلعین کلیدی استفاده شده است. علاوه بر این از اسناد و مدارک شامل زندگینامهها، کتابها و روزنامهها استفاده شده است. یافتههای برحسب پراکنش جغرافیایی و توزیع تضادها در بین گروههای مختلف صورتبندی شده است. هفت شیوه از تضادهای اجتماعی مرتبط با دین در کردستان در قالب «دین بهمثابه از بینبرندهی تضادها»، «دین بهمثابه پوشاننده و پنهانکنندهی تضادها»، «دین بهمثابه انعکاسدهنده و بازنماییکنندهی تضادها»، «دین بهمثابه تداومبخش تضادها»، «دین بهمثابه تقویتکننده و تشدیدکنندهی تضادها»، «دین بهمثابه منبع و منشأ تضادهای اجتماعی» و «دین بهمثابه تضعیف کنندهی تضادها» استخراج شده است. هر یک از تضادهای مذکور، گاهی بین افراد یا بین گروههای فکری با سلایق متفاوت دینی یا گروههای مذهبی با گرایش فکری سکولار بوده است. هر یک از تضادهای مذکور، گاهی بین افراد یا بین گروههای فکری با سلایق متفاوت دینی یا گروههای مذهبی با گرایش فکری سکولار بوده است.
The goal of this study was to investigate the religion-based social conflicts over the past half century in Kurdistan province, Iran. The research uses a qualitative approach and interviews with key experts in this regard. In addition, documents including biographies, books and newspapers have been used. Findings are based on geographical dispersion and distribution of the conflicts among different groups. Social conflicts related to religion in Kurdistan are divided into the following seven categories of religion-based social conflicts in Kurdistan including “religion as the eliminator of conflicts”, “religion as the concealer of conflicts”, “religion as the representer of conflicts”, “religion as the perpetuator of conflicts”, “religion as strengthener and intensifier of conflicts”, “religion as source and origin of social conflicts” and “religion as underminer of conflicts” are extracted. Each of the said conflicts has arisen between intellectual groups with different religious attitudes or religious groups with secular thinking attitudes. These conflicts have sometimes been embodied in the form of conflicting views, and sometimes in the form of physical and force majeure. These conflicts are sometimes strengthened and undermined by religion in the form of a process and long term, or are immediate and short term.These conflicts are sometimes strengthened and undermined by religion in the form of a process and long term, or are immediate and short term.