خلاصه ماشینی:
"اولین و طبیعیترین سؤال این بود که چرا این ادغام صورت گرفت؟با این اقدام چه مشکلی را حل میکنیم و یا به چه هدف مفیدی در آموزش نائل میشویم؟ به دنبال این پرسش،سؤالهای دیگری هم مطرح گردید:آیا صرفا تعدد دروس دورهء نظری علت موجه این ادغام است؟معیار و ملاک این وحدت چیست؟هدف و ساختار درسی این دو درس اجازهء یکی شدن را میدهند؟آیا با این کار،یکی از درسها فدای درس دیگری نمیگردد؟آیا تا وقتی که این دو درس،کتاب جدا و ارزشیابی جدا و گاه دبیر جداگانه دارند،میتوان از وحدت سخن گفت؟ میدانیم که تا سال 1368 درس آموزش قرآن به صورت مستقل در دوره متوسطه وجود نداشت و فقط در پایان درسهای دینی،آیاتی که با موضوع درس ارتباط داشت، خوانده و ترجمه میشد.
در سال 1368 بحثی پیش آمد بدین صورت که ساختار فعلی کتاب دینی امکان آشنایی دانشآموزان با معارف قرآنی را فراهم نمیکند،لذا ضروری است درس مستقلی به نام قرآن کریم باشد که دانشآموزان بهطور مستقیم با آیات شریفهء قرآن مواجه شوند و معارف و محتوای آیات را فراگیرند."