چکیده:
«خداشناسی» و ارتباط با خدا مهمترین موضوع در عرفان است و عارفان در این زمینه نگاه ویژه و تفسیر خاصی داشتهاند. ابوعبدالله نفّری یکی از همین عارفان است که گزارش تجارب عرفانی خود را در دو کتاب المواقف و المخاطبات در بندهای متعدد و با زبانی بسیار پیچیده ارائه کرده است که میتوان نگرش خداشناسانة او را از آن مطالب استنباط کرد. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که «شناخت خدا» در اندیشۀ عرفانی نفّری چه ویژگیهایی دارد؟ نگارنده در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی محتوای «خداشناسانۀ» اندیشۀ عرفانی وی را استخراج و تدوین کرده و به این نتیجه رسیده است که نفّری اصرار زیادی بر ناتوانی انسان در شناخت حق دارد، امّا این موضوع به معنای تعلّق او به «تعطیل» و تنزیه صرف نیست. با تکیه بر ناتوانی در شناخت خدا، او از «جهلی مقدّس» در شناخت خدا پردهبرداری میکند و درواقع دیدگاه تنزیهی خاصی در این زمینه دارد. به اعتقاد نفّری این خود خداوند است که شناسندة خود به بندهاش است. او از اصطلاح «تعرّف» در این زمینه استفاده کرده است. بخش نهایی مقاله نیز به موضوع چگونگی ارتباط با حق اشاره دارد.
There is no doubt that "theology" and communication with God is the most important issue in mysticism and Mystics have had a special view and interpretation in this regard. Abu Abdullah Neffari, as one of these mystics, proposed the report of his mystical experiences in the two books "Al-Mawaqif" and "Al-Mukhatabat" in several sections with very complex language that His theological attitude can be deduced from those matters. The question of this article, specifically, is that what are the characteristics of "knowing God" in Neffari’s mystical thought? The Author extracted the "theological" content of his mystical thought by descriptive-analytical method in this article and it has been concluded that Neffari strongly insists on the inability of man to know God. Relying on the inability to know God, He reveals the "holy ignorance" in knowing God .In fact, he has a special view in this regard. According to Neffari’s beliefs, it is God who identifies Himself to His servant. He has used the term "taarrof" in this context. The final part of the article addresses the issue of how to communicate with God.
خلاصه ماشینی:
با اينکـه ديـدگاه کلامـي خـاص نفري در باب تنزيه يا تشبيه براي ما روشن نيست ، اما به اعتقاد نگارنده توصيفات غيرمستقيم او از خداوند-در خلال رابطۀ دوسويۀ آن هـا- گـاهي آنچنـان مملـو از احـساسات شخـصي است که به «شطح » مي گرايد (عباسي ، ١٤٠٠: ٢٠-٢٢) و از سوي ديگر زبان سلب و نفي در گزارش هاي شهودي او به لحاظ کمي و کيفي به حدي زياد است که اگر بخواهيم انديـشه عرفاني او را خارج از دوگانه سازي هاي مصطلحي مثل «تشبيه و تنزيه » در نظر داشته باشـيم ، برآيند آن نوعي خداشناسي سـلبي و تنزيهـي اسـت کـه ايـن سـلب و تنزيـه معنـاي خـاص خودش را دارد؛ يعني اين «تنزيهي » نيست که در مقابل «تشبيه » باشد، بلکه نشان دهندة زمينـۀ غالب تفکر و زبان اين عارف است .
0/) Mystical Theology in Abu Abdollah Neffari’s Al-Mawaqif and 1 Al-Mukhatabaat 2 Reza Abasi Received: 2022/04/23 Accepted: 2022/07/09 Abstract “Theology” and relationship with God is the most significant issue in mysticism, and mystics have had a special view and interpretation in this regard.
The final part of the article addresses the issue of how to communicate with God. Keywords: Mystical theology, Abu Abdollah Neffari, Al-Mawaqif and Al- Mukhatabat, Holy ignorance, Transcendence (Tanzih) and Closeness (Tashbih).