چکیده:
به دنبال آغاز سلطنت رضاشاه پهلوی برقراری نظام نوینی آموزشی وارد فصل نوینی شد و کلیه مدارس کشور ملزم به پیروی از اصول و دستورالعملهای وزارت معارف شدند. مدارس اقلیتهای دینی، بویژه مدارس ارامنه که دهها سال با استقلال عمل کرده بودند در مواجهه با این چالش به واکنش پرداختند و در این میان مدارس ارامنة گیلان در برابر وزارت معارف بیشترین مقاومت را از خود نشان دادند. پژوهش حاضر با تکیه بر اسناد آرشیو ملی ضمن بررسی وضعیت کلی آموزش در میان ارمنیان، به روش توصیفی تحلیلی درصدد پاسخ به این سوال است که چالش وزارت معارف و ارمنیان درخصوص آموزش به زبان فارسی در مدارس ارامنه، بویژه مدارس رشت و بندر پهلوی، به چه شکل بود و بالاخره به چه نتیجهای رسید؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد مدارس ارامنه که تدریس به زبان فارسی را باعث نابودی فرهنگ و زبان ارمنی میپنداشتند، از سال 1305 تا 1315 به مدت ده سال در برابر وزارت معارف مقاومت کردند اما بالاخره به دنبال تسلیم شدن مدارس ارامنۀ گیلان، آخرین مقاومتها خاتمه یافت و مدارس ارمنیان در سراسر کشور ناچار به تبعیت از مقررات وزارت معارف شدند و آموزش به زبان فارسی را در دستور کار خود قرار دادند.
Following the beginning of the reign of Reza Shah Pahlavi, the establishment of a new educational system entered a new chapter and all schools in the country were required to follow the principles and instructions of the Ministry of Education. Religious minority schools, especially Armenian schools, that have been operating independently for decades, responded to the challenge, with Armenian schools in Gilan resisting the Ministry of Education the most. The present study, based on the documents of the National Archives, while examining the general situation of education among Armenians, seeks to answer the question in a descriptive-analytical manner that What was it like and what was the final result? Research findings show that Armenian schools considered teaching in Persian to destroy Armenian culture and language, resisted against the Ministry of Education for ten years from 1926 to 1936, but finally after the surrender of Armenian schools in Gilan. The latest protests ended, and Armenian schools across the country were forced to comply with Ministry of Education regulations and put Persian language education on their agenda.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضـر بـا تکیـه بـر اسـناد آرشیو ملیضمن بررسی وضعیت کلی آموزش در میان ارمنیـان ، بـه شـیوة توصـیفی تحلیلـی درصدد پاسخ به این سوال است که چالش وزارت معارف و ارمنیـان درخصـوص آمـوزش به زبان فارسی در مدارس ارامنه ، بویژه مدارس رشت و بندر پهلوی، بـه چـه شـکل بـود و بالاخره به چه نتیجه ای رسید؟ یافته های تحقیق نشان میدهد مدارس ارامنه کـه تـدریس بـه زبان فارسی را باعث نابودی فرهنگ و زبان ارمنی میپنداشتند، از سـال ١٣٠٥ تـا ١٣١٥ بـه مدت ده سال در برابر وزارت معارف مقاومت کردنـد امـا بـالاخره بـه دنبـال تسـلیم شـدن مدارس ارامنۀ گیلان ، آخرین مقاومت ها خاتمـه یافـت و مـدارس ارمنیانـدر سراسـر کشـور * استادیار گروه تاریخ ، دانشگاه پیام نور، صندوق یستی ٣٦٩٧-١٩٣٩٥،تهـران ، ایـران (نویسـنده مسـئول )، a_sajedi@pnu.