چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی جنبههای آموزشی متغیرهای تأثیر نگرش، حمایت مدیران و همکاران و نقش واسطهای خودکارآمدی بر گسترش اخلاق حرفهای حسابداری است. این مطالعه از نوع پیمایشی- کاربردی بوده که به وسیله پرسشنامه و نمونهگیری در دسترس، از 145 نفر از استادان و مدرسان حسابداری سطح کشور به صورت مجازی و واقعی انجام شده است. برای تحلیل یافتهها در قالب 7 فرضیه اصلی و 8 فرضیه فرعی، از روش معادلات ساختاری توسط نرمافزار Smart PLS، استفاده شد. یافتهها نشان داد که جنبههای آموزشی نگرش حرفهای شامل نگرش فردی (23 درصد و مثبت) و نگرش اجتماعی (42 درصد و مثبت) بر گسترش اخلاق حرفهای حسابداری مؤثر است. همچنین، حمایت مدیران نیز به میزان 44 درصد به صورت مثبت بر گسترش اخلاق حرفهای حسابداری تأثیر دارد. افزون بر آن، خودکارآمدی نیز میتواند 51 درصد از تغییرهای متغیر گسترش اخلاق حرفهای حسابداری را تبیین کند. یافتههای مربوط به متغیرهای واسطهای نیز نشان میدهد که قدرت تأثیر متغیر خودکارآمدی بر رابطه بین نگرش فردی و گسترش اخلاق حرفهای حسابداری 2/65 درصد و اثر واسطهای خودکارآمدی بر رابطه بین نگرش اجتماعی و گسترش اخلاق حرفهای حسابداری نیز برابر با 9/49 درصد است. همچنین، میزان اثر واسطهای خودکارآمدی بر رابطه بین نگرش اقتصادی- سازمانی و گسترش اخلاق حرفهای حسابداری به میزان 1/58 درصد است. متغیر خودکارآمدی به میزان 3/37 درصد، رابطه بین حمایت مدیران و گسترش اخلاق حرفهای حسابداری را به صورت مثبت تقویت میکند.
Solving current accounting problems at the national and international level is subject to the expansion of accounting professional ethics. The purpose of this study is to investigate the effect of attitude, support of managers and colleagues, and the mediating role of self-efficacy in the development of accounting professional ethics. The present study is survey-applied. Questionnaires are used to survey the subject and convenience sampling is used to select 145 national and regional accounting instructors virtually and actually. To analyze the results in the form of 7 main hypotheses and 8 sub-hypotheses, the structural equation method was used by Smart PLS software. Findings showed that the educational aspects of professional attitude including individual attitude (23% and positive) and social attitude (42% and positive) are effective on the development of accounting professional ethics. Also, the support of managers has a positive effect on the development of accounting professional ethics by 44%. In addition, self-efficacy can explain 51% of the variable changes in the development of accounting professional ethics. Findings related to intermediate variables also show that the effect of self-efficacy variable on the relationship between individual attitude and the development of accounting professional ethics is 65.2% and the effect of self-efficacy mediators on the relationship between social attitude and the development of accounting professional ethics is 49.9%. Also, the effect of self-efficacy mediators on the relationship between economic-organizational attitude and the development of accounting professional ethics is 58.1%. Other findings also showed that the self-efficacy variable of 37.3% positively strengthens the relationship between managerial support and the development of accounting professional ethics.
خلاصه ماشینی:
com چکيده هدف اين پژوهش ، بررسي جنبه هاي آموزشي متغيرهاي تأثير نگرش ، حمايت مديران و همکاران و نقش واسطه اي خودکارآمدي بر گسترش اخلاق حرفه اي حسابداري است .
Marzuki, Subramaniam, Cooper & Dellaportas 4.
با توجه به اهميت آموزش نگرش فردي ، حمايت همکاران و مديران و اهميت خودکارآمدي اخلاقي در گسترش اخلاق حرفه اي حسابداري، نبود پژوهش هاي مبتني بر الگو در گسترش اخلاق حرفه اي حسابداري و عدم ورود پژوهشگران به موضوع ذکر شده ، ضروري است که اين مسئله مورد بررسي قرار گيرد.
Narvaez, Vaydich, Turner & Khmelkov 5.
Tweedie, Cadiz Dyball, Hazelton & Wright 2.
٥. روششناشی پژوهش هدف اين پژوهش ، بررسي تأثير جنبه هاي آموزشي نگرش ، حمايت مديران و همکاران و نقش واسطه اي خودکارآمدي بر گسترش اخلاق حرفه اي حسابداري است .
يافته هاي مربوط به متغيرهاي واسطه اي در شکل ٢ نيز نشان مي دهد که قدرت تأثير متغير خودکارآمدي بر رابطه بين نگرش فردي و گسترش اخلاق حرفه اي حسابداري ٦٥/٢ درصد است .
٧. نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي جنبه هاي آموزشي تأثير نگرش ، حمايت همکاران و مديران و خودکارآمدي بر گسترش اخلاق حرفه اي در آموزش حسابداري انجام شد.