چکیده:
امروزه در هر گوشه از دنیا، امکان اتصال به شبکه وب و برقراری ارتباط با هر نقطه از دنیا فراهم شده و با عبور فضای مجازی از اتاق های خاص به داخل جیب کاربران، وارد برهه جدیدی شده ایم که این خود سبب گردیده است تا افراد به تعامل با فضا، تولید محتوا و تاثیرگذاری بر آن و تاثیرپذیری بپردازند. باتوجه به اهمیّت تدریس مجازی در سازمان آموزش و پرورش، شبکه شاد دستاورد این نهاد برای برقراری ارتباط دانش آموزان با معلّمان است. این ارتباط پس از عدم آزمایش و بخاطر شرایط کرونایی حاکم بر کشور دارای مزایا و معایبی است و هر دو طرف ارتباط دچار چالش های متعدّدی شده که در این جستار بدان پرداخته شده است. از جمله نتایج این پژوهش می توان به دستاوردهای زیر اشاره کرد: عدم جامعیّت شبکه شاد از لحاظ فنّی و نرم افزاری، فقر مالی برخی از دانش آموزان در دسترسی به موبایل یا تبلت، عدم راهبرد موثر در فرهنگ استفاده از فضای مجازی، خسارت زبان فارسی از عدم کاربرد نامناسب جملات و واژه ها، توجّه نکردن به زیرساخت مدارس در دسترسی به اینترنت، افزایش بار مالی زیاد بر دوش خانواده ها. این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی به پردازش داده ها می پردازد.
خلاصه ماشینی:
بررسي مزايا و چالش هاي آموزش مجازي در ايام تعطيلي مدارس 1 بهاره نيري کارشناسي ارشد زبان و ادبيات عرب ، دانشگاه تهران چکيده امروزه در هر گوشه از دنيا، امکان اتصال به شبکه وب و برقراري ارتباط با هر نقطه از دنيا فراهم شده و با عبور فضاي مجازي از اتاق هاي خاص به داخل جيب کاربران ، وارد برهه جديدي شده ايم که اين خود سبب گرديده است تا افراد به تعامل با فضا، توليد محتوا و تاثيرگذاري بر آن و تاثيرپذيري بپردازند.
از جمله نتايج اين پژوهش مي توان به دستاوردهاي زير اشاره کرد: عدم جامعيت شبکه شاد از لحاظ فني و نرم افزاري ، فقر مالي برخي از دانش آموزان در دسترسي به موبايل يا تبلت ، عدم راهبرد مؤثر در فرهنگ استفاده از فضاي مجازي ، خسارت زبان فارسي از عدم کاربرد نامناسب جملات و واژه ها، توجه نکردن به زيرساخت مدارس در دسترسي به اينترنت ، افزايش بار مالي زياد بر دوش خانواده ها.
اين شبکه ارتباطي در اين بازه زماني که کشور با شرايط بيماري کرونا ١٩ covid مواجه است بنابر شرايط بيشتر مورد سنجش و محک قرار گرفت و مزايا و معايب آن بيش از پيش نمايان گشت که از جمله چالش هاي پيش رو آن مي توان به : عدم جامعيت شبکه شاد از لحاظ فني و نرم افزاري ، فقر مالي برخي از دانش آموزان در دسترسي به موبايل يا تبلت ، عدم راهبرد مؤثر در فرهنگ استفاده از فضاي مجازي ، خسارت زبان فارسي از عدم کاربرد نامناسب جملات و واژه ها، توجه نکردن به زيرساخت مدارس در دسترسي به اينترنت ، افزايش بار مالي زياد بر دوس خانواده ها اشاره کرد.