چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های خودآگاهی بر حل مساله و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدائی شهر یزد انجام گرفت. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر یزد در سال 1400-1401 می باشد. از جامعه فوق 30 نفر با توجه به معیارهای ورود و خروج از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش طی هشت جلسه 90 دقیقه ای (هر هفته یک جلسه) آموزش مهارت های خودآگاهی را دریافت کردند. در این فاصله گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ادارک حلمساله هپنر و کراسکوف (1987) و خودتنظیمی تحصیلی بوفارد و همکاران (1995) بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های خودآگاهی بر حلمساله و خودتنظیمی تحصیلی و مولفه های آنان در دانش آموزان دختر پایه ششم شهر یزد تاثیر معناداری دارد (p<0/05). بنابراین آموزش مهارت های خودآگاهی روشی کارآمد برای افزایش حلمساله و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم است.
خلاصه ماشینی:
بر طبق نظريه يادگيري خودتنظيمي اعتقاد بر اين است که خودتنظيمي تحصيلي به معني درگيري فعال دانش آموزان در يادگيري و تلاش براي کنترل ابعاد رفتاري ، انگيزشي و شناختي خود به منظور کسب اهداف تحصيلي است (گومز و 8 2 Chiang & Lee 3 Simamora 4 Wenzel & Wigfield 5 Cordova, Diaz, Cifuentes, Canete & Palominos 6 Viberg, Khalil & Baars 7 Stephen, Rockinson-Szapkiw & Dubay 8 Gomes 98 همکاران ، ٢٠١٩).
طبق پژوهش دي لافونته و همکاران (٢٠٢٠) خودآگاهي در تصميم گيري هاي مهم و سرنوشت ساز زندگي 9 Pintrich & Zusho 1 Inzlicht, Werner, Briskin & 0Roberts 1 McMillan, Andrade & Herita1ge 99 و سازگاري فرد، نقش بسيار حياتي ايفا ميکند و در کنترل هيجانات و روش هاي مقابله با استرس ، تأثير چشمگيري دارد (دي لا- فونته ٢و١ همکاران ، ٢٠٢٠).
نمره گذاري اين ابزار بر اساس طيف ليکرت انجام ميشود به اين صورت که براي پاسخ کاملا موافقم نمره ٦؛ 1 Academic self-regulatory qu6estionnaire 1 Bouffard, Boisvert, Vezeau 7& Larouche 1 Perception of problem solvin8g (PSI) 101 موافقم ، نمره ٥؛ اندکي موافقم ، نمره ٤؛ اندکي مخالفم ، نمره ٣؛ مخالفم ، نمره ٢ و کاملا مخالفم نمره ١ تعلق ميگيرد.
به طور کلي نتايج اين پژوهش نشان داد که آموزش مهارت هاي خودآگاهي بر حل مسأله و خودتنظيمي تحصيلي دانش آموزان دختر پايه ششم ابتدائي شهر يزد موثر است .