خلاصه ماشینی:
"اما امروزه دانشآموز میتواند با فرهنگها و مذهبهای دیگر،از طریق منابع دستاول و مراکز تبلیغاتی خود آنها آشنا شود و متأثر از این تبلیغات،انگیزهء شناخت بیشتر ادیان در او شکل بگیرد و در پی آن برآید که توانایی اسلام را در مقام مقایسه و احتجاج با ادیان دیگر بیابد.
در این شرایط،دبیران دینی و قرآن این احساس را دارند که طرح برخی مباحث دینی از منظر تطبیق،مؤثرتر و کارامدتر است و سبب اعتماد بیشتر دانشآموزان به مبانی و اعتقادات دینی میشود.
با استفاده از شیوهء مناسب،بدون غلو و بزرگنمایی نقاط ضعف فرهنگها و ادیان دیگر یا نادیده گرفتن نقاط قوت آنها،صرفا از طریق بحث منطقی و استدلال عقلی و نقادی سازنده،فرصتی فراهم کنیم تا از یک طرف،دانشآموزان غنای علمی و فرهنگی دین خود را بهتر درک کنند و احساس اعتماد و عزت نفس بیشتری نمایند و از طرف دیگر،تعهد و مسؤولیت خود را به اعتلا،ترقی و توسعهء فرهنگ اسلامی معطوف کنند و به اعتقادات خود افتخار نمایند."