چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته دانشآموزان در خصوص تعارضهای حیطهی آموزشی با اولیای مدرسه (معلمان، مدیران، معاونین) در یک رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفت. 12 دانشآموز متوسطه دوم شهر شیراز به روش نمونهگیری داوطلبانه و با استفاده از مصاحبهی نیمه ساخت یافته و تا اشباع نظری برگزیده شدند. پس از واکاوی مصاحبهها، دادههای بهدست آمده بر مبنای جدول کینگ و هاروکس (King & Horrocks) بررسی و تحلیل شدند. نتایج بررسی تعارضهای حیطهی آموزشی دانشآموزان و اولیای مدرسه نشان داد که هر کدام شامل مقولههای مفهومی خاص ازجمله تعهد اخلاقی، فّعالیّتهای دینی و فرهنگی، رویکردهای آموزشی، شیوههای ارتباطی با اولیای مدرسه بودند. دانشآموزان در حیطه فّعالیّتهای دینی و فرهنگی و شیوههای ارتباطی با اولیای مدرسه بیشترین تعارض با اولیای مدرسه داشتند و در زمینهی تعهدات اخلاقی و رویکردهای آموزشی تعارض کمتری را نشان دادند. در نتیجه با توجه به تعارضهای ذکر شده ضروری است که اولیای مدرسه با بالا بردن علم و اگاهی خود در زمینهی شیوههای نوین ارتباطی، فعالیتهای دینی و فرهنگی را با شیوهای جذابتر به اجرا در آورند تا تعارضهای کمتری مشاهده شود.
The current study to aim was conducted to investigate the student's life experiences regarding the conflicts in the field of education with school parents (teachers, principals, assistants) in a phenomenological method. Twelve high school students in Shiraz city were selected using a voluntary sampling method and by an interview procedure and to theoretical saturation. After analyzing the interviews, the data of obtained were analyzed based on King and Horrocks table. The results of a main area and important points in the study of conflicts of students and school parents showed that each included specific conceptual categories such as moral commitment, religious and cultural activities, educational approaches, communication procedure with school parents. Students had the most conflict with school parents in terms of religious and cultural activities and ways of communicating with school parents, and showed less conflict in terms of moral commitment and educational approaches. As a result, given the aforementioned conflicts, it is necessary for school parents to increase their knowledge and awareness about the new methods of communication, to implement religious and cultural activities in a more attractive way so that fewer conflicts are observed