چکیده:
این مطالعه مشارکت والدین به عنوان میانجی رابطه بین اتحاد والدین و خودنظمدهی یادگیری و شایستگی اجتماعی در نوجوانان دختر در یک طرح همبستگی بررسی کرده است. جامعهی پژوهش شامل کلیهی نوجوانان دختر ساکن اسلامشهر استان تهران بود که از میان این دختران، 158 دختر نوجوان به روش داوطلبانه برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری متغیرهای پژوهش عبارت بودند از مقیاس اتحاد والدینی و مقیاسهای رتبهبندی مشارکت والدین، چندبعدی شایستگیهای اجتماعی و خودنظمدهی یادگیری. دادهها با استفاده از تحلیل مسیر تحلیل شدند.. نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم همگی به صورت مثبت معنادارند و مسیر غیرمستقیم نشان داد که اتحاد والدینی از طریق مشارکت والدینی بر خودنظمدهی یادگیری معنیدار است و اثر غیرمستقیم اتحاد والدینی از طریق مشارکت والدینی بر شایستگی اجتماعی معنیدار نیست. بنابراین ایجاد همدلی بین والدین در اتخاذ شیوههای والدگری با افزایش سطح مشارکتشان در انجام یا مشاوره به فرزندان برای فعالیتهای تحصیلی و غیر تحصیلی میتواند دستاوردهای تحصیلی مثبتی چون افزایش خودگردانی در امر یادگیری و شایستگی اجتماعی در فرزندان در پی داشته باشد.
This study investigates the role of parental involvement as a mediator of the relationship between parental alliance and self-regulation of learning and social competence in female adolescents in a correlational design. The study population included all adolescent girls living in Islamshahr, Tehran province. Among these girls, 158 adolescent girls were selected voluntarily to participate in the study. Measurements included the Parental Alliance Scale, Parental Involvement Rating Scale, the Multidimensional Social Competence Scale, and the Learning Self-Regulation Scale. Data analysis was performed using path analysis. The results showed that direct paths are all positively significant, the indirect path showed that parental alliance is significant through parental involvement on self-regulation of learning and the indirect effect of parental alliance through parental involvement on social competence is not significant. Therefore, creating empathy between parents in adopting parenting practices by increasing their level of involvement in performing or advising children for academic and non-academic activities can have positive academic achievements such as increasing self-regulation in learning and social competence