چکیده:
تحقیق کیفی حاضر با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار بر اقدامات انطباقی گندمکاران در مواجهه با تغییرات اقلیمی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان و مطلعان کلیدی ذیربط در استان کرمان تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی 21 نفر از آنان انتخاب شدند. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار MAXQDA11 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده حاکی از آن بود که مهمترین اقدامات انطباقی در مواجهه با تغییرات اقلیمی در استان کرمان در سطح مزرعه شامل فنی-زراعی، فناورانه، حفاظت از آب و زیستمحیطی پایدار و در سطح خارج از مزرعه شامل اقدامات مدیریتی-اقتصادی و اقدامات مرتبط با شغل و تنوع معیشت بودند. همچنین، نتایج نشان داد که سه عامل نهادی-حمایتی (متشکل از عوامل قانونی-اداری، نهادی-سازمانی، حمایتی و اقتصادی)، ترویجی-اطلاعرسانی (متشکل از عوامل آموزشی-ترویجی و اطلاعاتی- مشاورهای) و فردی (متشکل از عوامل فردی-روانشناختی) به ترتیب اصلیترین عوامل تأثیرگذار بر اقدامات انطباقی در مواجهه با تغییرات اقلیمی در استان کرمان بودند.
The main purpose of this study was analyzing educational channels that could help to improve village participation in environmental protection projects. The main objective of this qualitative study was to identify the factors affecting wheat farmers’ adaptation to cope with climate change. The statistical population of this study consisted of key experts and informants in Kerman Province,21 of them were selected using purposeful sampling and snowball technique. The collected data were analyzed using MAXQDA11 software. The results indicated that the most important adaptation actions to cope with climate changes in Kerman Province were on-farm actions including technical-agronomic, technological, water conservation, and sustainable environmental actions, and off-farm actions including managerial-economic, occupational, and diversification of livelihood. The results also showed that the main factors affecting adaptation actions to cope with climate changes in Kerman Province were three factors, institutional- supportive (i.e., legal-administrative, institutional-organizational, supportive, and economic), extension-awareness (i.e., extension-educational and information-advisory), and individual (i.e., individual-psychological), respectively.