چکیده:
جامعه اسلامی در رویارویی با مسئله جانشینی پیامبر رویکردهای متفاوتی برگزیدهاند. برخی به «امامت منصوص» باورمند بوده و دستهای دیگر معتقدند که جانشینی ایشان به مردم واگذار شده است. از جمله مستندهای گروه نخست، گزاره دعوت حضرت محمد از قبیله «بنی عامر بن صعصعه» در دوره مکی است. بر اساس گزارش منابع تاریخی پیامبر در پاسخ قبیله مذکور که واگذاری جانشینی آن حضرت را، شرط پذیرش اسلام خود قرار دادند، بر پیشوایی الهی تاکید نمود. این نوشتار با سنجش گزارش یاد شده بنابر مبانی رجالی اهل سنت، با روش نقد بیرونی و درونی میزان اعتبار این نقل را کاوش مینماید. بر اساس یافتههای پژوهش، افزون بر توثیق راویان، از سوی عالمان اهل سنت تضعیفهایی نیز بیان گردیده که بنابر مبانی رجالی اهل تسنن در نقد آنها کارساز نیست، محتوای آن نیز با قرآن، روایات نبوی و عقل سازگار است. از این رو گزارش مورد بحث معتبر است؛ و بر اساس آن اهتمام نبوی بر بیان امامت الهی قابل اثبات است.
150 The Islamic community has chosen different approaches in dealing with the issue of the Prophet's succession. Some believe in the "prescribed Imamate" and others believe that their succession is left to the people. Among the documentaries of the first group is the statement of the invitation of Prophet Mohammad from the tribe of "Bani Amer Ibn Sa'sa" in the Meccan period. According to the historical sources, in response to the mentioned tribe, which made the surrender of the Prophet's successor a condition for their acceptance of Islam, the Prophet emphasized on divine leadership. This article examines the report according to the principles of Sunni rijali, with the method of external and internal criticism, explores the validity of this narration. According to the research findings, in addition to the authenticity of the narrators, some weaknesses have been expressed by Sunni scholars, which according to Sunni rijali principles are not effective in criticizing them, and its content is compatible with the Qur'an, prophetic narrations and reason. Hence the report in question is valid; And based on that, the prophetic effort to express the divine Imamate can be proved. کلمه