چکیده:
بکارگیری دانش کارآفرینی اجتماعی برای دگرگونی توسعه جامعه روستایی حیاتی است و میتواند زمینه مناسبی برای توسعه و توانمندسازی زنان در نواحی روستایی محسوب گردد. هدف این پژوهش تحلیل عوامل موثر بر کارآفرینی زنان روستایی و ارائه الگوی پارادایمی توسعه کارآفرینی اجتماعی زنان روستایی در شهرستان ورامین است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش کیفی بوده و از بین روشهای کیفی مرسوم از روش تئوری بنیانی استفاده شد. شرکت کنندگان شامل 11 نفر از کارشناسان و زنان کارآفرین عضو صندوق اعتبارات خرد روستایی شهرستان ورامین بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. روش اصلی گردآوری دادهها استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند بود که تا رسیدن به نقطه اشباع نظری ادامه یافت. جهت تحلیل دادهها و پردازش اطلاعات از نرم افزار MAXQDA 12 استفاده شد. روایی داخلی تحقیق با استفاده نقطه نظرات اساتید و مشاهدات طولانی، روایی خارجی از طریق توصیف دادههای به دست آمده و پایایی تحقیق با روش مثلث سازی سنجیده شد. نتایج نشان داد مهمترین جنبه تاثیرگذار در کارآفرینی اجتماعی، جنبه فرهنگی اجتماعی میباشد. بعد از آن به ترتیب جنبه روانشناختی، جنبه اقتصادی، جنبه زیست محیطی، جنبه فناوری و جنبه قانونی-سیاسی قرار داشتند. ارتباط عوامل موثر باهمدیگر و توسعه کارآفرینی اجتماعی زنان در الگوی پارادایمی آورده شد. الگوی پارادایمی شامل مولفههای شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخله گر، استراتژیها و پیامدها برای توسعه کارآفرینی اجتماعی زنان روستایی ارائه شد.
Social entrepreneurship knowledge is critical for transforming the development of rural society and can be a good ground for the development and empowerment of women in rural areas. This study aims to analyze the factors affecting the entrepreneurship of rural women and present a paradigmatic model of social entrepreneurship development of rural women in Varamin County. The research method used in this research was qualitative, and among the conventional qualitative methods, the Grounded theory method was used. Participants included 11 experts and women entrepreneurs who were members of the Rural Micro Credit Fund of Varamin County who were selected and studied using the purposive sampling method. The primary way of data collection was semi-structured interviews that continued until the theoretical saturation point was reached. MAXQDA 12 software was used for data analysis and information processing. Internal validity of the research was measured using professors' points of view and long observations, external validity was measured by describing the obtained data, and the reliability of the study was measured by the triangulation method. The results showed that the most important critical aspect in social entrepreneurship is the socio-cultural aspect and then psychological aspect, economic aspect, environmental aspect, technology aspect and legal-political aspect, respectively. The relationship between the influential factors and the development of women's social entrepreneurship was presented in a paradigmatic model. A paradigm model including the components of causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, interactive strategies and consequences for the development of social entrepreneurship of rural women was presented.