خلاصه ماشینی:
"دبیران محترم معمولا با مواردی از این قبیل مواجهند که در هنگام صحبت از دوستی و ضوابط دوستیابی،مسألهی ارتباط دختر و پسر و دوستی میان آنها مطرح میشود؛در هنگام طرح نظام اقتصادی بدون ربا و بانکداری اسلامی و نحوهی عمل بانکهای کشور از طرف دانشآموزان مورد نقد قرار میگیرد؛و آنگاه که از حقوق و مسئولیتهای متقابل حاکمان و مردم سخن به میان میآید،تفاوتهای میان قول و عمل برخی مسئولین و مدیران و خارج شدن آنها از سیرهی پیشوایان دین و رویآوردنشان به سمت جمع ثروت،رانتخواری و نظایر آن جلوهنمایی میکند.
وقتی که این معیارها در اختیار نوجوان و جوان قرار نگیرد،با کدام معیار به نقد و بررسی وضعیت موجود جامعه بپردازد؟آیا به معیارهایی که دیگران به او عرضه میکنند پناه برد و دست به دامن اندیشههای غیر اصیل و غیر دینی شود؟ در حقیقت،در چنین شرایطی طرح معیارهای دینی ضرورت جدیتری پیدا میکند تا هم دانشآموز درک کند که سوء رفتارهای اجتماعی برخاسته از حقیقت دین نیست و هم بداند که بهترین معیار نقد و بررسی وضع موجود،همان معیاری است که دین به او میدهد و او را راهنمایی میکند."