چکیده:
هدف: بررسی و شناسایی انواع برنامه ریزی با تاکید بر برنامه ریزی بر مبنای هدف در شهرداری تهران
می باشد.
روش: از انواع کاربردی - توصیفی و تحلیلی و به شیوه استدلالی می باشد» از منابع و متون معتبر
کتابخانهای. استنادی و شبکه جهانی اینترنت بهره برده است . همچنین از نظرات ۲۲ نفر از خبرگان
وکارشناسان و اساتید دانشگاه نیز استفاده شده است. تایید مولفه های تحقیق به روش دلفی تعدیل
شده می باشد.
نتیجه گیری: این تحقیق نشان داد که برنامه ریزی بر مبنای هدف در شهرداری تهران دارای ۸ مولفه
می باشد و بر اساس این تحقیق مدیران و متخصصان و مدیریت شهری می توانند با تقویت این مولفه ها
برنامه ریزی بر مبنای هدف را کارا و اثربخش » در شهرداری تهران داشته باشند.
مولفه ها عبارتند از: ۱- هدفیابی کارا و آثربخش ۲- شناسایی و پیش بینی فرصت ها و تحدید ها ۳-
بهبود بخشی مستمر ۴ -تجزیه و تحلیل نیازهای ذینفعان ۵- تعریف دقیق تابع ارزش ۶- اصلاح رویه ها
۷ اصلاح خط مشی ها ۸- کنترل و پایش
خلاصه ماشینی:
(کردي, ١٣٩٥) برنامه ريزي موفق : از آنجائيکه اساس برنامه ريزي، بيشتر مبتني بر عنصر پيش بيني و براساس احتمالات است و کمتر بر اساس اطلاعات قطعي انجام مي گيرد و رويکرد عدم قطعيت شالوده آن محسوب مي گردد و از همين روي بنيان مديريت را در بر مي گيرد، پس ضرورت شناخت وضعيت موجود سازمان در قدم اول و آگاهي از جايگاهي که درآينده سازمان در آن بايد قرار بگيرد و همچنين چگونگي حصول به اهداف تعيين شده با نهايت کارآمدي از يک سو و اثربخش نمودن تمامي فعاليتها و فرايندهاي موجود معطوف به هدف از سوي ديگر ، موفق بودن برنامه ريزي را نويد مي دهد.
(روشني, ١٣٨٦) اهداف آن يک سازمان به سه دسته تقسيم مي شود: ١- آرمانها يا کمال مطلوب ٢- اهداف بلند مدت ٣- اهداف کوتاه مدت آرمانها يا کمال مطلوب يک سازمان ، هدفي است که هرگز نمي توان به آن دست يافت ، اما به طور مرتب مي توان به آن نزديکتر شد، فاصله بين نقطه آرماني و نقطه اي را که در آن قرار داريم مي توان هميشه کاهش داد.
(ايکاف , ١٣٨٦) گامهايي که بايد برداشته شود برنامه ريزي هدف شامل مراحل زير است : ١- يک بيانيه مأموريت بايد به صورتي تهيه شود که در آن علت وجودي سازمان ، اهداف نهايي و آرمانهاي سازمان بيان شده باشد.
(ايکاف , ١٣٨٦) طراحي آرماني محدود يک سازمان (يا هر سيستمي) با اين فرض آغاز مي شود که سازمان (يا سيستم ) مورد نظر شب گذشته از بين رفته است .