چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی هوش هیجانی در بین دانش آموزان دیر آموز شهر سقز انجام شده است. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر از نوع توصیفی و به روش همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دیرآموز شهر سقز بودند که از بین آنها نمونه ای به حجم 318 دانش آموز دیرآموز به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش برای بررسی متغیرهای پژوهش پرسشنامه های، عزت نفس، پیشرفت تحصیلی و هوش هیجانی، بودند. داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PlS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که هوش هیجانی نقش میانجی تاثیر معنی دار مولفه های عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی را ایفا می کند و عزت نفس اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی از مولفه های عزت نفس و مولفه های هوش هیجانی(خودانگیزی، خودکنترلی، خودآگاهی، هشیاری اجتماعی و مهارت های اجتماعی) باعث بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز می شوند و تاثیر معنی داری خواهند داشت.
خلاصه ماشینی:
پیشرفت تحصیلی میزان دستیابی فراگیران به اهداف آموزشی از پیش تعیین شده فرض می شود (هاج و ملین، 2020)، که می توان برای آن ملاک های گوناگونی در نظر گرفت که مشهورترین آن میانگین نمرات کل است، که به عنوان یکی از مشخصه های بسیار مهم در پیش بینی وضعیت آتی از لحاظ کسب صلاحیت و مهارت های علل و عوامل مختلفی را می توان در پیشرفت تحصیلی مدنظر قرار داد و یکی از این عوامل عزت نفس است(بتل و لوئیس 1 ، 20 > بهداشت روانی مؤلفه های بسیاری دارد که عزت نفس یکی از مؤلفه های مهم آن است.
بنابراین براساس مطالب بیان شده سوال اصلی پژوهش این است که آیا عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی هوش هیجانی در بین دانش آموزان دیر آموز مؤثر است؟ 2-روش شناسی تحقیق اين تحقيق از نظر هدف كاربردي- توسعه اي و توصيفي، از نظر نوع همبستگي و از نظر استراتژي پيمايشي است.
(به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار 4- مدل ساختاری در حالت تخمین ضرائب مسیر (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار5-مدل ساختاری در حالت معناداری ضرائب مسیر(P-Value) 4-نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی هوش هیجانی در بین دانش آموزان دیر آموز شهر سقز بود.