چکیده:
بحران مالی جهانی در تمامی عرصه ها به طور ویژه عرصه های دانشگاهی نمود پیدا کرده است. بنابراین، تامین مالی و مدیریت منابع مالی مهمترین عامل بقاء دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می باشد. پیامدهای این رکود در عرصه های دانشگاهی به نحوی سنگین خواهد بود که، منجر به تغییرات قابل توجه در ابعاد ملی و فراملی خواهد شد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای سرمایه گذاری در آموزش عالی کشور می باشد. با توجه به مبانی نظری و پیشینه کشورهای دنیا در زمینه مدل های تامین مالی و سرمایه گذاری در آموزش عالی، از طریق بررسی جامع مدل های تامین مالی و سرمایه گذاری در آموزش عالی، در ابتدا سه سناریو برای سرمایه گذاری در آموزش عالی کشور بیان شده، که هر کدام از سناریو های مطرح شده نشانگر، مدل خاص سرمایه گذاری درآموزش عالی می باشد. در مرحله بعد، مکانیسم های تامین مالی در سه مدل سرمایه گذاری بیان گردیده است. در نهایت ضمن در نظر داشتن شرایط کشور، مناسب ترین مدل سرمایه گذاری و مکانیسم ها انتخاب و راهکارهای تحقق آن ارائه شده است. با توجه به ملاحظات فوق، روش پژوهش حاضر، تحلیل کیفی استقرایی می باشد.
The global financial crisis has found in all field especially in academic arena. The consequences of this recession will lead to significant changes in national and transnational dimension. Main purpose of this study will present a model for investment on higher education in the country. The study population has selected with using snowball sampling method and it are consists of 30 higher educational experts and researchers. We used qualitative documents analysis and semi- structured interviews method for data collection and used matching members method for check the validity of interviews that has taken. According to, theatrical foundations and history of the words countries in the field of financial and investment models in higher educational. In the first step defined three scenarios for investing in higher education in the country that each of them indicator specific model of investment in higher education. In the next step represent financing mechanism for the selected model and finally with higher education experts and specialists point of views presented solution for realization it.
خلاصه ماشینی:
توفيقي و فراستخواه (١٣٩٣) بهتازگي در پژوهشي که به منظور بررسي ، آسيب شناسي و طراحي الگوي مطلوب اجراي اصل (٤٤) قانون اساسي در توسعه آموزش عالي ايران انجام داده اند، ضمن مرور مدل هاي تنوعب خشي منابع مالي در آموزش عالي کشورهاي منتخب ، معتقدند که الگوي مناسب براي افزايش دسترسي به آموزش عالي در ايران ، الگوي دورگه ي عمومي خصوصي در سطح سيستم کلان آموزش عالي است که در آن از يک سو حمايت هاي عمومي و دولتي از آموزش عالي و جريان يارانه به گروه هاي هدف و نيز نظارت هاي ملي از طريق استقرار استانداردها و شاخص هاي کيفي و نظام خود ارزشيابي دانشگاهي و سازوکارهاي مؤثر اطمينان از کيفيت وجود داشته باشد و از سوي ديگر محيط حقوقي و فرهنگي و اجتماعي مساعد براي مشارکت مردمي و غيردولتي و تأسيس و توسعهي بخش خصوصي مستقل ، آزاد، 99 کارآفرين و خلاق در سرمايه گذاري و مديريت آموزش عالي فراهم آيد(توفيقي، جعفر و فراستخواه ، مقصود، ١٣٩٣).
Compendium on financing of higher education, Final report of a project named Financing the Students' Future, by the European Students’ Union ESU, Brussels, January 2013.
123 higher education: a view across Europe, European Centre for Strategic Management of Universities Estefan, G.
Comparative analysis of University Education Systems from the Central and Eastern European Countries, Procedia Economics and Finance 32 ( 2015 ) 1276 – 1288.
Out of the Frying Pan: Into the Fire of Post-Global Financial Crisis (GFC) University Management, Higher Education Policy, 2013, 26, (523–550).