چکیده:
زمینه و هدف حساسیت به عدالت یک ویژگی با ثبات شخصیتی است که با تمایلات رفتار جامعهپسند و گرایشات نوع دوستانه در ارتباط است. دلبستگی ایمن و ارتباط عاطفی عمیق با اطرافیان باعث افزایش حساسیت به عدالت در بین دانشجویان شده است و زمینه را برای صداقت تحصیلی و ارتقاء کارآمدی ساختار آموزشی فراهم میآورد. با توجه به نقش این سازه ی شخصیتی در تعیین رفتارهای سالم آموزشی، پژوهش حاضر بر آن است تا با ارایه ی مدل علی به بررسی پیشایندها و پیامدهای حساسیت به عدالت در فضای آموزشی بپردازد. مواد و روش ها این پژوهش از نوع همبستگی در قالب مدل معادلات ساختاری است که در آن روابط بین سبکهای دلبستگی (متغیر برونزاد)، حساسیت به عدالت (متغیر واسطه ای) و بیصداقتی تحصیلی (متغیر ملاک) مورد بررسی قرار خواهدگرفت. مشارکت کنندگان 240 دختر و پسر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز بودند. این افراد پرسشنامه حساسیت به عدالت، مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسالان و مقیاس بیصداقتی تحصیلی را تکمیل نمودند. برای تعیین روایی ابزارها از روش تحلیل عامل تاییدی و جهت احراز پایایی مقیاسها از آلفای کرونباخ استفاده شد. شواهد نشان دهنده ی روایی و پایایی مطلوب مقیاسها بود. به منظور بررسی مدل پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری و برای تعیین نقش واسطه گری متغیر میانجی از روش بوت استرپ در نرم افزار ایموس استفاده شد. ملاحضات اخلاقی: شرکت کنندگان پس از اطلاع از اهداف پژوهش و کسب اطمینان از محرمانه ماندن پاسخها، پرسشنامهها را بصورت آنلاین تکمیل کردند. یافته ها نتایج پژوهش نشان داد که سبکهای دلبستگی پیشبین بیصداقتی تحصیلی بوده است؛ بدین شکل که سبک دلبستگی ایمن به طور منفی و معنادار و سبکهای دلبستگی ناایمن بصورت مثبت و معنادار بیصداقتی تحصیلی را پیش بینی کردند. نتایج همچنین روشن ساخت که دلبستگی ایمن پیشبین مثبت و معنیدار و دلبستگی اجتنابی پیشبین منفی و معنیدار حساسیت به عدالت است. علاوه بر این نتایج حاکی از آن بود که حساسیت به عدالت در رابطه ی سبکهای دلبستگی و بیصداقتی تحصیلی نقش واسطهای معناداری دارد. در مجموع میتوان بیان داشت که سبک دلبستگی ایمن به واسطه ی افزایش حساسیت به عدالت موجب کاهش بیصداقتی در تحصیل میشود. نتیجهگیری: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها بیان میدارد که دلبستگی ایمن موجب ایجاد تصویر ارزشمندی از خود و تصویر پاسخگو و قابل اعتمادی از دیگران در فرد میشود. این مسیله باعث میشود تا دلبستگان ایمن از راهبردهای موثر و اخلاقی برای رسیدن به اهداف آموزشی خود استفاده کنند و هرگز در صدد کسب مشروعیت تحصیلی به قیمت تقلب و تضییع حقوق دیگران نباشند.
Background and Aim: Justice sensitivity is a stable personality trait that relates to prosocial behavioral tendencies and
altruistic orientation. Secure attachment and deep emotional bond with others will increase justice sensitivity in students
and prepare the ground for academic honesty and efficiency of education system. Considering the role of this personality
trait in healthy educational behaviors; the purpose of this study is to investigate the antecedents and outcomes of justice
sensitivity in a frame of a causal model.
Methods: The present study is descriptive and in the form of structural equation modeling in which, the attachment styles
were considered as independent variables, justice sensitivity as a mediating variable and academic dishonesty as a
dependent variable. Participants were 240 (boys and girls) M.S. Shiraz University students. They completed Justice
Sensitivity Scale, Revised Adult Attachment Scale and Academic Dishonesty Scale. Factor analysis method was used to
verify validity and the Cronbach Alpha was applied to determine the reliability of the scales ؛Also, bootstrapping method in
AMOS 24 was conducted to examine the mediational effects of the intervening variables.
Ethical Considerations: Participants completed the scales online after they were informed of the study aims and were
ensured on paper that the responses would remain confidential.
Results: Results showed that attachment styles were significant predictor of academic dishonesty through which secure
attachment style was negative significant predictor of academic dishonesty (β=-0/44, p=0/0001) and insecure attachment
styles (avoidant and anxious) were respectively positive significant predictors of academic dishonesty (β=0/13, p=0/0001)
and (β=0/36, p=0/0001). Results also revealed that secure attachment style predicted justice sensitivity positively (β=0/41,
p=0/0001) and avoidant style predicted justice sensitivity negatively (β=-0/35, p=0/0001). Furthermore, results demonstrated
that justice sensitivity mediated the relationship between attachment styles and academic dishonesty. In general; findings
confirmed that secure attachment style decreases academic dishonesty through increasing the justice sensitivity.
Conclusion: According to the hypothesis testing results, it can be concluded that Secure adults tended to hold positive selfimage
and positive image of others; meaning that they had both a sense of worthiness and an expectation that other people
were generally responsive and trustworthy. This means that secure students will apply effective and ethical strategies to
achieve their educational goals and never intend to violate the rights of others to gain academic legitimacy.