چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ایدئولوژی سیاسی بر کارآمدی دولت با نقش واسطهای کیفیت بوروکراسی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که به شیوه توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان هشت سازمان مرکزی از سازمانهای اقتصادمحور شهرستان تبریز به تعداد 1775 نفر است که بر اساس جدول مورگان، 317 نفر بهعنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای مورد نیاز شامل چهار پرسشنامه چناقچی (1390) برای اقتدارگرایی، پرسشنامه رهبر قاضی و همکاران (1397) برای محافظهکاری، فرهمند و همکاران (1393) برای دموکراسی، مجاهد (1380) برای تغییرطلبی در جهتگیری سیاسی است. همچنین از پرسشنامه احمدی و همکاران (1391) برای کیفیت بوروکراسی، و درنهایت از پرسشنامه بیگدلو باقری (1397) برای کارآمدی دولت استفاده گردید که روایی آنها بر اساس روایی سازه، تشخیصی و همگرا مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ایدئولوژی سیاسی بر کارآمدی دولت تأثیر منفی دارد و ایدئولوژی سیاسی بر کیفیت بوروکراسی تأثیر مثبت میگذارد و کیفیت بوروکراسی بر کارآمدی دولت تأثیر منفی دارد. همچنین، کیفیت بوروکراسی در رابطه بین ایدئولوژی سیاسی و کارآمدی دولت نقش واسطهای دارد.
The purpose of this study is to investigate the effect of political ideology on government efficiency with the mediating role of bureaucratic quality. This research is an applied goal that has been done in a descriptive survey method. The statistical population of the study includes all employees of eight central organizations of economics-based organizations in Tabriz, 1775 people, which according to Morgan table, 317 people were selected as a statistical sample using stratified random sampling. The required data collection tools include four questionnaires: Chenagchi (2011) for authoritarianism, Leader Ghazi et al. (2015) for conservatism, Farahmand et al. (2014) for democracy, and Mojahedin (2001) for change in political orientation. Also, Ahmadi et al.'s (2012) questionnaire was used for the quality of bureaucracy, and finally the Bigdelou Bagheri (2015) questionnaire was used for government efficiency, the validity of which was confirmed based on structural, diagnostic and convergent validity. Findings indicate that political ideology has a negative effect on government efficiency and political ideology has a positive effect on the quality of bureaucracy and the quality of bureaucracy has a negative effect on government efficiency. Also, the quality of bureaucracy mediates the relationship between political ideology and government efficiency.
خلاصه ماشینی:
در پايان نيز به منظور بررسي نقش واسطه اي کيفيت بوروکراسي در رابطه بين ايدئولوژي سياسي و کارآمدي دولت از تحليل مسير استفاده شده است ؛ ازاين رو، مباحث مدل مفهومي پژوهش در دو حالت ضريب معناداري و تخمين استاندارد مورد بحث قرار ميگيرد.
شکل ٣، مدل مفهومي پژوهش را بر اساس ضريب بار عاملي نشان ميدهد که اين ضرايب نشان دهنده ميزان تأثيرگذاري مستقيم ايدئولوژي سياسي بر کارآمدي دولت (٠/٣٦) و بر کيفيت بوروکراسي (٠/٢٢-) است .
تأثيرات مستقيم و غيرمستقيم مدل ايدئولوژي سياسي، کارآمدي دولت ، کيفيت بوروکراسي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به مقدار عددي که براي آماره t به دست آمده است ، ميتوان بيان کرد که ايدئولوژي سياسي بر کارآمدي دولت و کيفيت بوروکراسي در سازمان هاي مورد مطالعه تأثير معناداري دارد و همچنين کيفيت بوروکراسي بر کارآمدي دولت تأثير معناداري ميگذارد.
درنهايت ، به منظور بررسي نقش واسطه اي کيفيت بوروکراسي در رابطه بين ايدئولوژي سياسي و کارآمدي دولت در جامعه موردنظر از آزمون سوبل استفاده شده است .
با توجه به مقدار به دست آمده براي Z-Value در سطح اطمينان ٠/٩٥ درصد، کيفيت بوروکراسي در رابطه بين کارآمدي دولت و ايدئولوژي سياسي تأثير معنادار دارد.
شمول واريانس با توجه به اين که ضريب متغير ميانجي ٠/١٧ به دست آمده است ، ميتوان بيان کرد که ١٧ درصد از تأثير ايدئولوژي سياسي بر کارآمدي دولت از طريق غيرمستقيم اثر واسطه اي کيفيت بوروکراسي تبيين ميشود.