چکیده:
این نوشتار در تکمیل مقالات پیشین
با عنوان «پروژه بورس تحصیلی بهائی»
نوشته شده است. ایده آن است که
سمینار مطالعات بهائی کمبریج در سال
1978 و پیش از آن، سمینارهایی در
خلال سالهای 1977 و 1980 در دانشگاه
لنکستر، نقط هعطفی در دوران گذار از
اندیشه سنتی بهائیت به نگرش های
مدرن همسو با لیبرالیسم فراهم آورد.
فراوردۀ این حرکت، زیرساخت های
مهمی را برای ایده «حکومت جهانی»
بهائی گردآوری کرده است. مجموعه
سمینارهای یادشده بعدها مورداستفاده
پژوهشگران مطالعات علوم اجتماعی قرار
گرفت و گروهی از پژوهشگران آ کادمیک
را در بهائیت پرورش داد. هرچند برخی
از این پژوهشگران را بیت العدل طرد کرد
اما نسل جدیدی از دانشوران بهائی که از
حمایت بیتالعدل نیز برخوردار بودند،
در حکم سنتز برای مطالعات سنتی
بهائیت ایفای نقش کردند.
This article is written to complete the previous articles with the title of “Baha’i Scholarship
Project”. The idea is that the Cambridge Baha’i Studies Seminar in 1978, and before
that, seminars in 1977 and then 1980 at Lancaster University, provided a turning point in
the transition from traditional Baha’i to the modern attitudes aligned with liberalism. The
outcome of this movement has assembled an important infrastructure for the Baha’i idea
of “world government”. The aforementioned series of those seminars were later used by
social science researchers and raised a group of academic researchers in Baha’ism. Although
some of these researchers were rejected by the House of Justice, a new generation
of Baha’i scholars, who were also supported by the House of Justice, played a role in the
synthesis of traditional Baha’i studies.
خلاصه ماشینی:
1 هرچند از نیمه دوم قرن بیستم و همزمان با شتاب توسعه مطالعات بهائی، مجموعه مؤسسات اقماری گستردهای در آمریکا و کانادا فعال شد و محفل بهائی آمریکا که در میان دیگر نهادهای بهائی، از قدمت بیشتری برخوردار بوده بهعنوان موتور توسعه تشکیلات بهائی معرفی شده و حتی عبدالبهاء، آمریکا را مهد نظم اداری بهائیت خطاب کرده است؛ 2 اما شواهد نشان از آن دارد که انگلستان نیز از همان سالهای نخست شکلگیری بهائیت، تأثیر قابلاعتنایی در ادامه حیات این جمعیت داشته است.
دراینصورت نتیجه سخنرانی شما شگفتانگیز خواهد بود و تمام عناصر سخنان شما برای فمینیستها بسیار جالب و جذاب است، زیرا آنها به این نوع از الگوی اداره جامعه بهعنوان راهی برای پاسخ به این سؤال نگاه میکنند که: چگونه میتوان جامعهای ایجاد کرد که مردان همیشه نیروی مسلط نباشند؟ 1 سپس مومن با زیرکی توضیح میدهد که البته مطالعات آکادمیک بهائی باید بهعنوان ارائه واقعی از آموزههای بهائی تلقی شود، بهگونهای که مخاطبان محافظهکار (و متعصب) بهائی را نیز راضی کند.
پیتر اسمیت توضیح میدهد که مدرنیزاسیون جوامع بهائی از سال 1892 با حرکت به سمت بینالمللی شدن (حرکت در جهت جهانی شدن) رقم خورد اما از دهه 1950، رشد جوامع Mikhail Ivanov Alessandro Bausani Adelbert Muehlschlegel Hermann Grossmann Peter Smith (2013), A Short Introduction to the Baháí Faith, This article as Summary prepared for the Virginia Commonwealth University website on religious movements.
البته اسمیت در دانشگاه لنکستر، خود از کسانی بود که هر شش ماه یک بار فعالانه درمورد مطالعات بیشتر در موضوع حواشی سمینارهای لنکستر و کمبریج و نوع موضعگیری بیتالعدل مراجعه کنید به:Universal House of Justice (1993), Scholarship Baháí: Statements from the World Centre, published in Baháí Studies Review, 3:2,London: Association for Baháí Studies of English-Speaking Europe.