چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی انگیزه خدمت با رویکرد معنویت محور در کار انجام شده است.روش: فلسفه این تحقیق تفسیری، رویکرد استقرایی، روش کیفی و استراتژی نظریه داده بنیاد با رویکرد ظاهر شونده می باشد. جامعه مورد مطالعه، کارکنان شرکت مخابرات خراسان رضوی که اعضای نمونه با روش گلوله برفی انتخاب شدند و از مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان، دادهها به اشباع رسید. به منظور ارائه الگو، باتوجه به تحلیل های صورت گرفته، از خانواده «6سی» گلیزر استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که مولفههای انگیزه خدمت با رویکرد معنویت در محیط کار شامل: هنجارگرا، عاطفی، معناگرا، اجتماعی، دلسوزانه و فداکارانه است. تحلیل ها ، با استفاده از خانواده «6سی» گلیزر نشان داد:. علل اصلی شامل: ویژگیهای شغل، مشخصههای دانشی، سرمایه اجتماعی و ویژگیهای شخصیتی ، عوامل همبسته شامل: مشارکت اجتماعی در سازمان و تحکیم سرمایه اجتماعی؛ اقتضائات شامل: جو سازمانی، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، رضایت شغلی، مدیریت صحیح نیروی انسانی و فلسفه وجودی و ماموریت سازمان؛ شرایط میانجی شامل: مسئولیت اجتماعی، وفاداری به سازمان و اخلاق و ارزشهای سازمانی است. پیامدها، شامل: رفتار شهروندی سازمانی، افزایش بهره وری سازمان، افزایش کیفیت خدمات، دلبستگی شغلی، کیفیت زندگی کاری و حفظ تواناییهای سازمان است و زمینه محیطی شامل: جامعه پذیری خانواده، ویژگیهای مذهبی، ویژگیهای جمعیت شناختی و محیط انگیزشی سازمان است.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق به سازمانها کمک میکند تا انگیزه خدمت با رویکرد معنویت در کار را بشناسند و آن را در سازمان رواج دهند
Aim & scop: The purpose of this study was to discover a model of service motivation with the approach of spirituality at work.
Method: The significance of this interpretive research was an inductive approach, a qualitative method and the data-based theory with the emerging approach. The study population includes employees of Khorasan Razavi Telecommunication Company by snowball method. Data saturated after deep semi-structured interviews with 19 experts.
Result & Discussion: The results of interview analysis and coding showed that the components of service motivation with a spirituality approach in the workplace include: normative, emotional, spiritual, social, compassionate and self-sacrificing.
Analyzes performed using the "6C" Glazer family showed that each aspect of this family has its components. The main causes include: job features, knowledge features, and social capital. Correlated factors also include: social participation in the organization and consolidation of social capital. Requirements include: organizational atmosphere, organizational culture, organizational justice, job satisfaction, proper management of human resources and the philosophy of existence and mission of the organization. Mediating conditions include: social responsibility, loyalty to the organization, and values. Outcomes include: organizational citizenship behavior, increasing organizational productivity, increasing service quality, job attachment, quality of work life and maintaining organizational capabilities. Environmental context includes: family socialization, religious characteristics, demographic characteristics and motivational environment of the organization.
Conclusion: In general, the results of this study help organizations to recognize the service motivation with the approach of spirituality at work and promote in the organization.
خلاصه ماشینی:
انگيزه خدمت رساني عمومي مفهومي نسبتا جديد که بـراي تبيـين تفـاوت انگيـزه براي پيوستن به بخش دولتـي در مقايسـه بـا بخـش خصوصـي وارد ادبيـات مـديريت شـده و مـورد توجـه پژوهشگران قرار گرفته است (منتظري و قاسمي، ١٣٩٨).
Coursey & Pandey ادبيات و پيشينه تحقيق انگيزه خدمت باورها، ارزش ها و ديدگاه هاي افراد کـه فراتـر از منفعـت فـردي و سـازماني اسـت و افـراد را بـه انجـام فعاليت هايي عام المنفعه و نوع دوستانه در حق ساير افراد و جامعه هدايت ميکند، که صـاحب نظـران علـم مديريت از آن به عنوان انگيـزه خـدمت يـاد مـيکننـد (چـوي١، ٢٠١٦).
با توجه بـه مقولـه محـوري کـه موضوع انگيزه خدمت با رويکرد معنويت در محيط کار است ، ابعاد مختلفي بـراي ايـن موضـوع شناسـايي گرديد که در شکل شماره ١ نمايش داده شده است .
علل اصـلي انگيزه خدمت با رويکرد معنويت در محيط کار در چهار فرآيند يا مفهوم اصلي خلاصه ميشود که شـامل ويژگيهاي شغل ، مشخصه هاي دانشي، سرمايه اجتماعي و ويژگيهاي شخصيتي است .
به هر حال با توجه به يافته هاي اين مطالعه و مدل پارادايمي و نيز مبتني بـر تئـوري تـدوين شـده در ايـن مطالعه ، ميتوان پيشنهادهاي زير را در جهت ايجاد/ارتقاي انگيزه خدمت با رويکرد معنويت در محيط کار در ميان مديران عملياتي ارائه داد: - محرکهاي ديني و اعتقادي از جمله شرايط علي است که باعث ايجاد و تقويـت انگيـزه خـدمت در ميان مديران عملياتي ميشود.
Experimental Evidence on the Relationship between Public Service Motivation and Job Performance, Public Administration Review, 73(1): 143–153.