چکیده:
قصه گویی درطول تاریخ همواره موردعلاقه وتوجه بشربوده وبرای اوجذابیت خاصی داشته ویکی ازابزارهای مهم اصلاح رفتارمحسوب شده است.قرآن کریم نیزبه نیازبشروگرایش اوبه قصه توجه نشان داده و باتاکیدبرعلائق طبیعی انسان،بسیاری ازمباحث ظریف اعتقادی،اجتماعی واخلاقی رادرقالب زیباترین داستانها طرح وارائه نموده است. قصه گویی در مورد کودکان یک شیوه تربیتی محسوب می شود. به همین دلیل، یکی از ابزارهای مهم اصلاح رفتار کودکان محسوب می شود. ازجمله مسایل و مشکلات کودکان در بدو ورود به مدرسه، مهارت های اجتماعی ضعیف می باشد که در گفتوگوی اثربخش با مردم، تایید و ابراز احساساتشان، ناتوان هستند و از عزت نفس پایینی برخوردارند. از جمله درمان های غیردارویی، آموزش مهارتهای اجتماعی و آموزش مهارت های رفتاری است. یکی از روشهای رفتار درمانی ، قصه گویی است که میتواند در کاهش مشکلات رفتاری کودکان موثرباشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان تاثیر قصه گویی از کتاب آسمانی و انسان ساز قرآن بر سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی کلیه کودکان پیش دبستانی در نظر گرفته شد تا تاثیرات داستان سرایی و قصه گویی را بر سه متغیر سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی کودکان پیش از ورود به مدرسه و دوران ابتدایی مورد بررسی قرار دهیم.میزان سازش یافتگی کودکان در سه فاکتورهای اساسی که شامل سازش یافتگی عاطفی: یرای سازش احساسات کودک با اطرافیان و خویش، سازش یافتگی اجتماعی: برای برقراری ارتباط اجتماعی و سازش یافتگی آموزشی: در فراگیری آموزش ها ، در تربیت و رشد کودکان به خصوص پیش از مراحل ورود به دبستان ، هدف اصلی و مورد تحقیق این پژوهش است . پژوهش پیشرو از نظر روش پژوهش در دسته ی پژوهش های توصیفی– تحلیلی و از نظر هدف پژوهشی در ردیف پژوهشهای کاربردی قرار دارد. با توجه به موضوع پژوهش، بررسی و ارزیابی اثربخشی قصه های قرآنی بر سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی کودکان 3 تا 6 سال (نمونه موردی منطقه 4 تهران ) مورد نظر می باشد. طی پرسشنامه استاندارد، داده های پژوهش تهیه و جهت تحلیل مورد استفاده قرار می گیرد. پرسشنامه ی استاندارد سازگاری سینها و سینگ به منظور سنجش میزان سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی کودکان 3 تا 6 سال طراحی و تدوین شده است. این پرسشنامه دارای 62 سوال می باشد و بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت به سنجش کودکان می پردازد و نهایتا توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تحلیل و سپس نتیجه پژوهش اعلام می شود. هدف کاربردی و بهرهوران این پژوهش، مهد کودک های استان تهران ،پیش دبستانی های استان تهران ومدارس ابتدایی دخترانه استان تهران هستند. پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که آیا قصه گویی از کتاب آسمانی قرآن می-تواند بر مولفه های سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی ، موثر باشد؟ و نتایج پژوهش نشان میدهد که سازش یافتگی عاطفی، اجتماعی و آموزشی کودکان 3-6 سالی که در جلسات قصه گویی قرآنی شرکت کرده اند به طور معنی داری بالاتر از دیگر دانش آموزانی که در جلسه شرکت نداشته
Throughout history, storytelling has always been the interest and attention of mankind and has a
special attraction for him, and it is considered one of the important tools for behavior reform.
By emphasizing on the natural human interests, many delicate religious, social and moral topics in
the form of the most beautiful stories.
designed and presented. Storytelling about children is considered an educational method. For this
reason, it is considered one of the important tools to correct children's behavior. Among the
problems and problems of children when they enter school are weak social skills, they are unable to
talk effectively with people, confirm and express their feelings, and have low self-esteem. Nondrug
treatments include social skills training and behavioral skills training. One of the behavioral
therapy methods is storytelling, which can be effective in reducing children's behavioral problems.
The main goal of this research was to investigate the impact of storytelling from the divine and
humanizing book of the Qur'an on the emotional, social and educational adjustment of all preschool
children in order to determine the effects of storytelling and storytelling on the three variables of
emotional, social and educational adjustment. Let's examine children before they enter school and
during elementary school. The degree of children's adjustment in three basic factors, which include
emotional adjustment, social adjustment and educational adjustment, is the main goal and research
object of this research. The present research is in the category of descriptive-analytical research in
terms of research method and in the category of applied research in terms of research objective.
According to the subject of the research, it is intended to investigate and evaluate the effectiveness
of Quranic stories on the emotional, social and educational adjustment of children aged 3to 6years
(case sample of 4th district of Tehran). Through a standard questionnaire, research data is prepared
and used for analysis. Sinha and Singh's standard adjustment questionnaire has been designed and
compiled in order to measure the level of emotional, social and educational adjustment of children
aged 3to 6years. This questionnaire has 62questions and measures children based on a five-point
Likert scale, and finally it is analyzed by SPSS software version 21and then the results of the
research are announced. The practical purpose and beneficiaries of this research are kindergartens
in Tehran province, preschools in Tehran province and girls' primary schools in Tehran province.
The research seeks to answer the question whether storytelling from the holy book of the Qur'an
can be effective on the components of emotional, social and educational adjustment? And the
results of the research show that the emotional, social and educational adjustment of 6-3year old
children who participated in Quranic storytelling sessions is significantly higher than other students
who did not participate in the session.
خلاصه ماشینی:
بررسي اثربخشي قصه هاي قرآني بر سازش يافتگي عاطفي، اجتماعي و آموزشي کودکان ٣ تا ٦ سال (نمونه موردي منطقه ٤ تهران) شاهد پيوند، علي اکبر جهانگرد گروه هنر، واحد پرديس بين الملل کيش ، دانشجوئي مقطع دکتري رشته پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامي، تهران استاديار دانشکده هنر و معماري، دانشگاه آزاد اسلامي واحد شيراز تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠١/٠٨/٣٠ تاريخ پذيرش نهايي: ١٤٠١/٠٩/٢٥ چکيده قصه گويي درطول تاريخ همواره موردعلاقه وتوجه بشربوده وبراي اوجذابيت خاصي داشته و يکي از ابزارهاي مهم اصلاح رفتار محسوب شده است .
از جمله روشهايي که ميتوان در زمينه درمان معضلات و مشکلات روحي و رواني به کار گرفت ٢ -Mofidi ٣ -Ansary, and Luthe ٤ -Pederson ٥ -Richmond, and Stocker 6- Aunola ٧ - Ambrosini ٨ -Fröbel ٩ -Bandura ١٠ Arslan ١١ Berg & Aber ٩ "قصه گويي "براي کودکان است .
com ٣٠ Investigating the effectiveness of Quranic stories on the emotional, social and educational adjustment of children aged 3to 6 years (a case study of the 4th district of Tehran) Abstract Throughout history, storytelling has always been the interest and attention of mankind and has a special attraction for him, and it is considered one of the important tools for behavior reform.