چکیده:
گردشگری کشاورزی یکی از اشکال گردشگری روستایی است که در گروه گردشگری خاص یا جایگزین قرار میگیرد. امروزه گردشگری کشاورزی در جهان بهعنوان راهبردی برای بهبود اوضاع اقتصادی، اجتماعی و زیستی روستاها تلقی میگردد. همچنین با ایجاد فرصتهای جدید شغلی، ارزشهای اجتماعی فرهنگی را در مناطق روستایی ارتقا میبخشد، به حفظ محیطزیست کمک میکند و جریان مهاجرت روستا_ شهری را معکوس میسازد؛ اما بررسیها نشان میدهد این نوع گردشگری در ایران توسعه چشمگیری ندارد. این پژوهش باهدف بررسی و تحلیل مدیریت گردشگری کشاورزی در جهان و ایران انجام شد. بنا بر مبنای بررسی این تحقیق، گردشگری کشاورزی تجربه گردشگری مزرعه محور را برای بازدیدکنندگانی که به دنبال مهماننوازی سنتی روستایی و دسترسی به طبیعت، گشتوگذار و تجارب فرهنگی هستند فراهم میآورد و میتواند با توجه به گوناگونی محیطی و مزیت نسبی موجود در آن بهعنوان یکی از عرصههای تنوعبخش به اقتصاد روستایی مدنظر قرار گیرد کشاورزان از طریق گردشگری کشاورزی میتوانند از طریق تفریح و سرگرمی فعالیتهای کشاورزی و محصولات کشاورزی تجربههای خاص از سبک زندگی و فرهنگ روستایی را برای گردشگران فراهم کنند.
agricultural tourism is one of the forms of rural tourism that is included in the special or alternative tourism group. today, agricultural tourism in the world is considered as a strategy to improve the economic, social and biological conditions of villages. also, by creating new job opportunities, it promotes social and cultural values in rural areas, helps preserve the environment and reverses the flow of rural-urban migration; but studies show that this type of tourism has not developed significantly in iran. this research was conducted with the aim of investigating and analyzing the management of agricultural tourism in the world and iran. based on this research, agricultural tourism provides a farm-based tourism experience for visitors who are looking for traditional rural hospitality and access to nature, sightseeing and cultural experiences, and it can be considered as one of the diversifying fields should be considered for the rural economy. through agricultural tourism, farmers can provide tourists with special experiences of rural lifestyle and culture through recreation and entertainment of agricultural activities and agricultural products.
خلاصه ماشینی:
به طورکلي گردشگري کشاورزي به عنوان شيوه تحريک کننده رکود اقتصادي در نواحي روستايي در نظر گرفته ميشود که آثار آن را در نواحي روستايي ميتوان به شرح زير بيان کرد: گسترش بهره برداري از مزرعه نوآوري در نقدينه سازي و کسب درآمد مازاد افزايش مصرف کنندگان جديد محصولات کشاورزي افزايش آگاهي پيرامون محصولات کشاورزي محلي درک و توجه بيشتر به اهميت نگهداري زمينه اي مورداستفاده کسب درآمد براي اعضاي خانوار کشاورز و ديگرکساني که در مزرعه کار نميکنند تشويق کشاورزان به ادامه کشاورزي باوجودآنکه بازارها به طور فزاينده اي رقابتي است کمک به احيا و توسعه سنت ها، هنرها و صنايع محلي افزايش و احياء نمادهاي محلي براي جلب توجه بازديدکنندگان افزايش استفاده از محصولات و خدمات محلي پيشرفت و بهبود فرهنگ ، ارتباط و درک درون منطقه اي نيازمندي به مديريت محيطي سالم براي چشم انداز روستايي افزايش آگاهي و اطلاعات پيرامون کشاورزي تدارک فرصت براي مديريت بحران هاي اقتصادي درزمينه کشاورزي افزايش پايداري در طولانيمدت براي تجارت کشاورزي ٢-٢- ارتباط کشاورزي با صنعت گردشگري در ساليان اخير بحث جدا و رقابت صنعت و توسعه شهري با بخش کشاورزي به صورت يکي از مهم ترين چالش هاي برنامه ريزي کشاورزي و به عنوان يک بحران ملي در سطح کشور مطرح است و اين مسئله پيرامون کلان شهرها و نيز در شما کشور نمود بارزتري 8 Rural tourism 33 دارد.