چکیده:
عوامل کلیدی موفقیت در تحقق اهداف یا ناکامی هر نهاد و سازمان نقش کلیدی بر عهده دارد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت مساجد در عرصه تربیتی انجام شده است. در این پژوهش از روش ترکیبی استفاده شده است. در بخش کیفی و با روش تحلیل مضمون، عوامل کلیدی موفقیت مساجد در عرصه تربیتی، با بررسی دوازده مسجد موفق شناسایی و در گام بعد با تحلیل اهمیت –عملکرد، اولویتبندی گردیده. نتایج مقاله حاکی از آن است که الگوی موفقیت مساجد مشتمل بر ابعاد «نقشآفرینان، نظامها، تعاملات و زمینهها» است. عوامل کلیدی موفقیت مساجد در عرصه تربیتی عبارت است از: («رهبر اسوه»، «نظام تربیتی کادرساز»، «رونق تربیتی تشکیلاتی در بخش خواهران»، «انسجام تشکیلات ایمانی»، «جامعیت و تناسب تربیتی»، «تعامل با طلاب و حوزه علمیه»، «تعامل مسجد مدرسه و خانواده»، «روحیه جهادی»، «رفع موانع فعالیت جوانان»، «گسترش مأموریت» و «خدمترسانی پیرامونی»). بالاترین اولویت در میان عوامل کلیدی موفقیت، به مؤلفههای «رهبر اسوه»، «نظام تربیتی کادرساز» و «رونق تربیتی تشکیلاتی در بخش خواهران» اختصاص دارد. به نظر میرسد نقطه اهرمی تغییر در مساجد از بعد تربیتی، شناسایی و پرورَش استعدادها برای رهبری، کشف و ارائه الگوهای نظام تربیتی- تشکیلاتی و اهتمام ویژه نسبت به رسیدگی و رونق در بخش خواهران است.
The key factors of success in achieving the goals or failure of any institution and organization play a key role. This research was done with the aim of identifying and prioritizing the key success factors of mosques in the field of education. In this research, a combined method has been used. In the qualitative part and with thematic analysis method, the key factors of the success of mosques in the field of education were identified by examining twelve successful mosques and prioritized in the next step by analyzing the importance-performance.The results of the article indicate that the success model of mosques includes the dimensions of "role players, systems, interactions and contexts". The key factors for the success of mosques in the field of education are: "Leader of Eswah", "Educational system that creates staff", "Organizational educational development in the sisters' department", "Cohesion of religious organizations", "Comprehensiveness and appropriateness of education", "Interaction with students and seminary", "interaction between mosque, school and family", "Jihadist spirit", "removing obstacles to youth activity", "expanding the mission" and "peripheral service"). Among the key factors of success, the highest priority is assigned to the components of "Eswah Leader", "Educational Training System" and "Organizational Educational Development in the Sisters Department". It seems that the leverage point of change in mosques from the educational aspect is identifying and cultivating talents for leadership, discovering and presenting models of the organizational education system, and paying special attention to the care and prosperity of the sisters.
خلاصه ماشینی:
جدول ٥: مضامین استخراج شده از مصاحبه ها مضامین فراگیر , مضامین سازمان دهنده (عوامل کلیدی موفقیت ) , مضامین , رهبر اسوه , ویژگی های شخصیتی رهبر اقدامات راهبردی نقش آفرینان , روحیه جهادی , احساس تکلیف و تعهد مجاهدت مستمر استقامت در برابر مشکلات معنویت و روح عرفانی همت بلند و آرمان های والا تسری فرهنگ جهادی در بین اعضا نوآوری و شکوفایی نظام ها , نظام تربیتی کادرساز , الگوی مربی متربی سیر تربیتی جامع و متناسب مدیریت استعداد مسئولیت در مسیر رشد , انسجام تشکیلات ایمانی , حلقه اول توانمند مضامین فراگیر , مضامین سازمان دهنده (عوامل کلیدی موفقیت ) , مضامین , , مدیریت مشارکتی روابط طولی و عرضی در تشکیلات انتظام در تشکیلات فرهنگ تشکیلاتی مؤمنانه نظام ارزشی ولایی، مسجدمحور و تربیت مدار برنامه ریزی پویا , جامعیت و تناسب تربیتی , جامعیت در ابعاد تربیتی جامعیت در رویکردها جامع نگری در رفع نیازها و تحقق کارکردها جامعیت در ابعاد تشکیلاتی جامعیت روشی رعایت تدریج در رشد فردی و تشکیلاتی , رونق تربیتی تشکیلاتی در بخش خواهران , اهمیت و جایگاه الگوی اختصاصی بانوان , رفع موانع فعالیت جوانان , رفع موانع رفتاری رفع موانع ساختاری زمینه ها , گسترش مأموریت , توسعه روزافزون فعالیت ها تأسیس نهادهای تبلیغی تربیتی و خدماتی به مرورزمان تسری الگو فعال سازی ظرفیت سایر مساجد ارتباطات جبهه ای و حاکمیتی تعاملات , تعامل با طلاب و حوزه علمیه , ظرفیت بالای طلاب جهت کار تربیتی در مسجد اقدامات مساجد جهت تعامل با طلاب و حوزه علمیه برکات تعامل با مسجد برای حوزه علمیه , تعامل مسجد، مدرسه و خانواده , ضرورت و برکات مضامین فراگیر , مضامین سازمان دهنده (عوامل کلیدی موفقیت ) , مضامین , , مراتب نقش آفرینی مسجد در تعامل با مدرسه , خدمت رسانی پیرامونی , تدبیر جهت رفع خلأهای پیرامونی تقویت پیوندهای اجتماعی )به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ٢: شبکه مضامین عوامل کلیدی موفقیت مساجد در عرصه تربیتی ٢- بخش اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت مساجد در عرصه تربیتـی (بـا روش IPA) گام اول : یکپارچه سازی و اولویت بندی در این گام ، نظرات هر دسته از خبرگان تجمیع میشود و اهمیت و عملکرد هر مؤلفه مشخص میگردد.