چکیده:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر افزایش خلق مثبت و اشتیاق تحصیلی – عاطفی، رفتاری و شناختی در قدرت تصمیم گیری در تعامل با اطلاعات در دانشجویان پسر فنی مهندسی دانشگاه نوشیرانی است.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه آماری در این مطالعه، 70 نفر به صورت نمونه در دسترس از دانشجویان پسر رشته فنی مهندسی نوشیرانی درسال تحصیلی 1400-1399است. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر تصادفی ساده است. برای تعیین حجم نمونه در این پژوهش، از جدول کرجسی مورگان استفاده شده است.جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه عوامل موثر در افزایش خلق مثبت و مقیاس اشتیاق تحصیلی – اشتیاق رفتاری،عاطفی و شناختی و پرسشنامه قدرت تصمیم گیری استفاده شده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار (PLS) انجام شد.
یافتهها: نتایج دلالت بر این داشت که تاثیر خلق مثبت بر قدرت تصمیمگیری دارای مقدار معناداری 743/7 بوده که این مقدار در سطح اطمینان 95% معنادار است. تاثیر اشتیاق تحصیلی بر قدرت تصمیمگیری دارای مقدار معناداری 579/8 بوده که این مقدار در سطح اطمینان 95% معنادار است، بنابراین با احتمال 95 درصد ادعای محقق تایید میشود. همچنین هر سه مولفه این متغیر شامل اشتیاق رفتاری-اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی در سطح اطمینان 95% بر قدرت تصمیمگیری تاثیر مثبت و معنادار داشتهاند. بر این اساس میتوان گفت دو متغیر اشتیاق تحصیلی و خلق مثبت روی هم رفته 9/86 درصد بر قدرت تصمیمگیری تاثیرگذارند.
نتیجهگیری: هر سه مولفه اشتیاق تحصیلی که شامل اشتیاق رفتاری-اشتیاق عاطفی و اشتیاق شناختی بر قدرت تصمیمگیری تاثیر داشتهاند. همچنین خلق مثبت بر قدرت تصمیم گیری اثر مثبت دارد.
Purpose: The purpose of this research is to investigate the effect of increasing positive mood and academic-emotional, behavioral and cognitive enthusiasm on the decision-making power in interacting with information in technical engineering male students of Noushirani University. Method: The research method is descriptive and correlational. The statistical sample in this study is 70 available samples from Noushirani technical engineering male students in the academic year of 2019-1400. The sampling method in this research is simple random. In order to determine the sample size in this research, the Kargesi Morgan table was used. In order to collect data, the questionnaire of effective factors in increasing positive mood and the academic enthusiasm scale - behavioral, emotional and cognitive enthusiasm and the decision-making power questionnaire were used. Data analysis was done using software (PLS).
Findings: The results indicated that the effect of positive mood on decision-making power had a significant value of 7.743, which is significant at the 95% confidence level. The effect of academic enthusiasm on decision-making power has a significant value of 8.579, which is significant at the 95% confidence level, so the researcher's claim is confirmed with a probability of 95%. Also, all three components of this variable, including behavioral passion-emotional passion and cognitive passion, have had a positive and significant impact on decision-making power at the 95% confidence level. Based on this, it can be said that the two variables of academic enthusiasm and positive mood together affect decision-making power by 86.9%.
Conclusion: All three components of academic enthusiasm, including behavioral enthusiasm, emotional enthusiasm, and cognitive enthusiasm, had an impact on decision-making power. Also, positive mood has a positive effect on decision-making power.