Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ و وحدت ملی

مصاحبه شونده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : تاریخ، معلم، استاد، دورهء صفویه، تاریخ ایران، رشتهء تاریخ، علمی، تاریخ و وحدت ملی، جامعه، دانشگاه

خلاصه ماشینی:

"*آقای دکتر به نظر عده‌ای،بخشی از مشکلات تدوین کتاب‌های تاریخ به‌ حساسیت و اهمیت موضوع رشتهء تاریخ‌ مربوط است،نظر جناب عالی چیست؟ -بله چنین است. آن‌ها باید به‌ دانش‌آموزان بفهمانند که منظور از خواندن‌ تاریخ محلی این نیست که فقط به منطقهء خود فکر کنند،بلکه شناخت محل و منطقه‌ مقدمه‌ای برای شناخت کشور و دنیا می‌باشد. این را هم نباید فراموش کنیم که امروزه کارهای علمی و تحقیقی اقتضای خوشان را دارند و دیروز چگونگی نگاه جامعهء ما در عصر صفوی به پیشرفت و توسعه‌طلبی غرب و واکنشی که جامعه و حکومت صفوی‌ نسبت به آن نشان داد،از جمله عوامل مهمی هستند که‌ به مطالعه و بررسی کافی نیاز دارند هم اقتضای خودشان راداشتند. یعنی اگر خودمان بخواهیم تاریخ‌ فلان دوره را بنویسیم،نقص ما از آن‌ها بیش‌تر خواهد بود؛مگر این که کار بیش‌تری‌ بکنیم،امکانات بیش‌تری فراهم بیاوریم و نگرش‌های تحقیقی‌مان را درست کنیم. توجیه این وضع فقط زمانی منطقی‌ است که این دانشگاه اعلام کند،گروه‌ تاریخ ما،تاریخ فلان سال ایران و جهان را مورد توجه قرار می‌دهد؛یعنی فعالیت خود را محدود کند. در این شرایط،معلمان‌ محترمی که با حفظآبرو و شخصیت بااین‌ مختصر دریافتی‌ها سرمی‌کنند و پرچم‌ معلمی را با افتخار نگه می‌دارند،انسان‌های‌ والا و باارزشی هستنداما از تجربه‌ام هم‌ می‌توانم آن‌قدر عرض کنم که همکاران‌ عزیز،دیگر کار ما از این گذشته‌است که‌ بخواهیم به نتایج مادی بزرگ دست پیدا کنیم،ولی برای این‌که کارمان را باارزش‌تر کنیم،ارزش خودمان را هرچه بیش‌تر در جامعه نشان بدهیم و آیندهء جامعه را هم با ارزش‌تر کنیم،باید بدنبال مطالعه عمیق‌تر و واقعا ارادی برویم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.