چکیده:
در طول تاریخ، مدعیان مهدویت، برای اثبات حقانیت خود، به متون دینی استناد کرده و با تطبیق نادرست آیات و روایات به نفع خود، برای انحراف افکار متدینان جامعه بهره جستهاند. هدف این پژوهش، پاسخگویی به پرسش پیش روست: «تطبیقات قرآنی احمد اسماعیل بصری در موضوع مهدیّون چیست و نقدهای وارد بر آن کدام است؟» در بیان ضرورت تحقیق، همین بس که جریانهای انحرافی در تطبیقات قرآنی، بیش از این که دغدغه فهم مدالیل و مراد جدّی آیات را داشته باشند؛ آنها را وسیلهای برای تأیید عقیده خود قرار دادهاند. بیتوجهی به سیاق آیات و دقت نکردن در چگونگی استنباط و برداشت نادرست از روایات تفسیری سبب شده است که جریان احمد اسماعیل بصری، از برخی آیات درباره مهدیّون، فهم غلط داشته باشند. همچنین تفسیر به رأی و بدون پشتوانه نقلی و عقلی مقبول، به تطبیق باطل آیات قرآن بر شخص خاص انجامیده است. روش تحقیق در این نوشتار، نقلی _ وحیانی (تحلیل متنی و بینامتنی آیات و روایات) و گردآوری دادها با شیوه کتابخانهای و استناد به اسناد نوشتاری و روش داده پردازی تحلیلی و انتقادی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که تطبیقات قرآنی وی در مورد مهدیّون با معیارهای درست تطبیق سازگار نیست.
Throughout history, the claimants of Mahdism have referred to the religious texts to prove their legitimacy and have benefited from the misapplication of verses and narrations for their favor to mislead the thoughts of the religious of the society. The purpose of this paper is to answer the following question: “what are the Quranic adaptations of Ahmad Ismaeel Basri on the topic of Mahdiyoun and how it has been criticized?”. To explain the necessity of the research, it is enough to say that the deviant movements in the Quranic adaptations have mostly made use of them as an instrument to prove their belief, more that being concerned with the understanding of the reasons and serious intention of the verses. Ignoring the contexts of the verses and not paying attention to the howness of mis-inference and misinterpretation of the interpretive narrations had led Ahamd Israeel Basri’s movement to have a wrong perception of some verses on the topic of Mahdyoun. Moreover, interpretation based on one’s opinion and without acceptable narrative and rational support has led to invalid comparison of Quranic verses against a particular person. The research method used in this paper is narration-revelation-based (textual and intertextual analysis of verses and narration) and data has been collected in accordance with the library method and with reference to written documents and critical data processing method. The results indicate that his Quranic comparisons on the issue of Mahdyoun are not compatible with correct criteria of comparison