چکیده:
در بین راههای متعدد مقابله با مشکلات زیست محیطی، بنیادیترین روش، آموزش و فرهنگ سازی عمومی و مشارکت افراد جامعه میباشد. نحوه آموزش اثر زیادی بر تواناییهای خودآموز دانش آموزان دارد. این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی روش تدریس مبتنی بر طرح همیار معلم روی اخلاق زیست محیطی دانش آموزان پایه یازدهم متوسطه دوم کاشان در سال تحصیلی 1400-1399 صورت گرفت. روش پژوهش، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت دادههای گردآوری شده، کمّی و مبتنی بر رویکرد شبه آزمایشی (طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه) بود. جامعه آماری متشکل از 1171 دانش آموز که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس دو کلاس 30 نفری انتخاب شدند. بـرای جمـع آوری دادهها از پرسشنامه اخلاق زیست محیطیFiroozfar, Faqihi & Erfani (2021) استفاده شد که روایی محتوایی آن توسط متخصصان حوزه محیط زیست تایید گردید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0. 927 به دست آمد. دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس تک و چند متغیره) با نرم افزار SPSS26 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که روش تدریس مبتنی بر طرح همیار معلم روی اخلاق زیست محیطی و مولفههای آن (هوا، خاک، آب، گیاهان و جانوران) در دانش آموزان تاثیر دارد (P<0. 0005). لذا میتوان با بکارگیری روش تدریس مبتنی بر طرح همیار معلم نسبت به ارتقای سطح اخلاق زیست محیطی در دانش آموزان همت گمارد، به گونهای که نمود آن در جامعه احساس شود.
IntroductionThe category of culture and its impact on the environment is one of the dimensions of sustainable development and the first step towards achieving this goal. We need environmental ethics to achieve sustainability, development and environmental protection. An ethic that recognizes and responds sensitively to the complex and changing connections between man and nature. In order for such ethics to emerge, it is necessary to review educational methods and systems. The aim of this study was to study the effectiveness of teaching method based on the teacher- assistant project on environmental ethics of Kashan high school students. MethodThe research method was applied in terms of purpose and in terms of the nature of the collected data, quantitative and based on a quasi-experimental approach (pre-test-post-test design with control group). The statistical population consisted of all male students of 11th grade public schools in Kashan with a number of 1171 people who were selected using the Convenient sampling method in two classes of 30 people. To collect data, Firoozfar, Faqihi & Erfani (2021) environmental ethics questionnaire was used, the content validity of which was confirmed by environmental experts, and its reliability was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 0.927. Data were analyzed at two levels of descriptive (mean and standard deviation) and inferential statistics (univariate and multivariate analysis of covariance) with SPSS26 software.ResultsThe results showed that teaching method based on the teacher- assistant project has a positive effect on environmental ethics in students (PDiscussionVarious studies show that among the many ways to deal with environmental problems, the most fundamental, effective and cost-effective way to prevent environmental degradation is public education and culture and the participation of people in the community. The way of teaching and teaching, especially active teaching methods, also has a great effect on students' self-learning abilities. One of the most important active teaching methods is the method of cooperation between teacher and students and students with each other. Therefore, by using appropriate teaching methods, efforts can be made to improve the level of environmental ethics in students, so that it can be felt in society.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش با هدف مطالعه اثربخشي روش تدريس مبتني بر طرح هميار معلم روي اخلاق زيست محيطي دانش آموزان پايه يازدهم متوسطه دوم کاشان در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ صورت گرفت .
نتايج نشان داد که روش تدريس مبتني بر طرح هميار معلم روي اخلاق زيست محيطي و مؤلفه هاي آن (هوا، خاک، آب ، گياهان و جانوران ) در دانش آموزان تأثير دارد (٠٠٠٠٥>P).
در ادامه براي بررسي معنيداري ميزان تغييرات به دست آمده و تعيين اندازه اثر روش تدريس مبتني بر طرح هميار معلم ، به ترتيب براي متغير اخلاق زيست محيطي و مؤلفه هاي آن از طريق آزمون تجزيه و تحليل کوواريانس تک و چند متغيره ، ميانگين هاي پس آزمون (بعد از آموزش ) ضمن تعديل نمرات پيش آزمون ، مورد مقايسه قرار گرفتند تا بدين ترتيب اندازه تأثير کل اصلاح شده گزارش شود.
آيا روش تدريس مبتني بر طرح هميار معلم روي اخلاق زيست محيطي دانش آموزان متوسطه تأثير دارد؟ براي بررسي پرسش ١ از آزمون تجزيه وتحليل کوواريانس تک متغيره (آنکوا) استفاده شد.
آيا روش تدريس مبتني بر طرح هميار معلم روي مؤلفه هاي اخلاق زيست محيطي (هوا، خاک، آب ، گياهان و جانوران ) دانش آموزان متوسطه تأثير دارد؟ براي بررسي پرسش ٢ از آزمون تجزيه وتحليل کوواريانس چند متغيره (مانکوا) استفاده شد.
يافته ديگر مطالعه حاضر اين بود که روش تدريس مبتني بر طرح هميار معلم روي مؤلفه هاي اخلاق زيست محيطي (هوا، خاک، آب ، گياهان و جانواران ) دانش آموزان پايه يازدهم متوسطه دوم کاشان تأثير دارد.