چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاس تجاریسازی دانش برای دانشگاهها و اعتباریابی آن در دانشگاه گیلان انجام شده است. برای انجام این پژوهش، از روش آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی استفاده شده است. ابتدا در بخش کیفی با استفاده از روش نظریه زمینهای و نمونهگیری هدفمند با 30 نفر از رؤسا، مدیران گروه و اساتید دانشگاه گیلان، متخصصان مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری در استان گیلان و صاحبنظر در حوزه تجاریسازی دانش مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد و با حصول اشباع نظری مصاحبه متوقف شد. در بخش کمی، جامعه آماری، اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان، به تعداد 575 نفر بود که تعداد نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 230 نفر تعیین گردید و نمونهگیری با روش طبقهای متناسب با حجم انجام شد و پرسشنامه طراحیشده مبتنی بر یافتههای بخش کیفی میان آنان توزیع شد. برای تعیین روایی در بخش کیفی، از مطالعه مجدد توسط همتا و پژوهشگر استفاده شد و پایایی این بخش با اشباع نظری در مرحله جمع آوری دادهها و پایایی بازآزمون معادل 90 درصد مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین روایی پرسشنامه محقق ساخته از روایی محتوایی، روایی واگرا و روایی سازه، برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ (981/0) بهره گرفته شد. تحلیل بخش کیفی مبتنی بر رویکرد داده بنیاد و تحلیل براساس کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. جهت آزمون اعتبار پرسشنامه با بهرهگیری از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تائیدی روایی (سازه، همگرا، واگرا) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) ابزار مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان از برازش مطلوب هریک از گویهها با عوامل داشت و نشان داد هریک از عوامل دارای بار عاملی مناسبی جهت پیشبینی ابعاد اصلی پرسشنامه هستند و در نتیجه ابزار طراحی شده از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و توان اندازه گیری تجاریسازی دانش دانشگاهها را دارد. در نهایت به عنوان نتیجه، فرم نهایی پرسشنامه بدین صورت تنظیم گردید: عوامل علی از طریق 22 گویه، پدیده محوری یا مؤلفههای تجاریسازی دانش از طریق 6 گویه، عامل شرایط زمینهای (بستر و زمینه مناسب) جهت اجرای تجاریسازی دانش از طریق 32 گویه، عوامل مداخلهگر و بازدارنده از طریق 10 گویه، عامل راهبردهای تجاریسازی دانش از طریق 15 گویه، و عامل پیامدهای اجرای تجاریسازی دانش از طریق 15 گویه سنجیده شدند. دادههای بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به نبود ابزار اندازهگیری بومی برای تجاریسازی دانش، به نظر میرسد پرسشنامه طراحیشده بتواند این خلأ را برطرف نماید، بنابراین در پژوهشهایی که از این پس پیرامون تجاریسازی دانش، مطالعه و بررسی آن در دانشگاهها انجام بشود میتوان از این پرسشنامه استفاده نمود.که در این راستا پژوهشگر، نه عامل الگوی پارادایمی تجاریسازی دانش را با کدهای محوری آنها تبیین نموده و پیشنهاداتی کاربردی جهت تحقق تجاریسازی دانش در دانشگاهها ارائه نموده است.
The present study aimed to construct a scale of knowledge commercialization for universities and its validation in the University of Guilan. To conduct this research, a mixed method with a sequential heuristic approach has been used. First, in the qualitative section, using the method of contextual theory and purposeful sampling, 30 semi-interviews with 30 heads, department managers and professors of Guilan University, specialists of university growth centers and science and technology parks in Guilan province and experts in the field of knowledge commercialization. The research instrument for gathering data was structured and the interview was stopped with theoretical saturation. In the quantitative part, the statistical population was 575 faculty members of the University of Guilan. The number of samples was determined according to Krejcie and Morgan table 230 and the sampling was done by stratified method according to the volume and the questionnaire was designed based on the findings. Qualitative sections were distributed among them. To determine the validity in the qualitative section, a peer review was used by the peer and the researcher and the reliability of this section was confirmed by theoretical saturation in the data collection stage and the reliability of the retest equal to 90%. Content, divergent validity and construct validity were used to determine the reliability of the questionnaire by Cronbach's alpha (0.981). The qualitative part analysis was based on the foundation data approach and the analysis was performed based on open, axial and selective coding. To test the validity of the questionnaire using exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis, the validity (structure, convergent, divergent) and reliability (Cronbach's alpha, combined reliability) of the instrument were examined. The results of factor analysis showed a good fit of each item with the factors and showed that each factor has a suitable factor load to predict the main dimensions of the questionnaire and as a result the designed tool has high validity and validity and the ability to measure commercialization. Has the knowledge of universities. Finally, as a result, the final form of the questionnaire was set as follows: causal factors through 22 items, pivotal phenomenon or components of knowledge commercialization through 6 items, factor of contextual conditions (appropriate context) to implement knowledge commercialization Through 32 items, the intervention and inhibitory factors were measured through 10 items, the factor of knowledge commercialization strategies through 15 items, and the factor of consequences of knowledge commercialization implementation through 15 items. Quantitative data were used using descriptive statistics and Inferential and SPSS and AMOS software were analyzed. Due to the lack of indigenous measurement tools for knowledge commercialization, it seems that the designed questionnaire can fill this gap, so in future research on knowledge commercialization, study it in the university. If this can be done, this questionnaire can be used. In this regard, the researcher has explained the paradigm of knowledge commercialization model, not their factor, with their central codes and has provided practical suggestions for the realization of knowledge commercialization in universities.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل عاملي نشان از برازش مطلوب هريک از گويه ها با عوامل داشت و نشان داد هريک از عوامل داراي بار عاملي مناسبي جهت پيش بيني ابعاد اصلي پرسشنامه هستند و در نتيجه ابزار طراحي شده از اعتبار و روايي بالايي برخوردار است و توان اندازه گيري تجاريسازي دانش دانشگاه ها را دارد.
بدين ترتيب که ابتدا در مرحله کيفي با بهره گيري از روش نظريه داده بنياد و انجام مصاحبه با اعضاي هيأت علمي با سابقه اجرايي متخصص دانش مديريت ، کارآفريني و تجاريسازي جهت ساخت ابزار سنجش آن کشف شدند سپس براي انجام مرحله کمي، براساس يافته هاي بخش کيفي، پرسشنامه اي با مقياس ٥درجه اي ليکرت تدوين گرديد و براي بررسي روايي محتوايي که از نوع کيفي آن بهره گرفته شد پرسشنامه به ٥ نفر از متخصصين داده شد و از ايشان در خواست شد پس از مطالعه دقيق ابزار، نظرات اصلاحي و يا ابهامات احساس شده را به صورت کتبي ارائه نمايند و چنانچه شکل طرح سوال و يا جمله بندي آن بايد تغيير پيدا کند متذکر گردند.
در نهايت اصلاحات لازم که عمدتاً شيوه نگارش ، قابل فهم و واضح بودن گويه ها، نحوه جمله بندي و يا وجود ابهام در سوال بود انجام پذيرفت و پرسشنامه ٩ عاملي با ١٠٠ گويه براي سنجش الگوي تجاريسازي دانش ميان اعضاي هيئت علمي دانشگاه گيلان توزيع گرديد.
AlNatsheh, Rimpiläinen, Imamovic-Tokalic, & Zambrano 2.
The Psychological Foundations of University Science Commercialization: A Review of the Literature and Directions for Future Research.
A Framework for a Successful Research Products Commercialization: A Case of Malaysian Academic Researchers, World Conference on Technology, Innovation & Entrepreneurship, Procedia- Social & Behavioral Sciences 092, 582-595 Jamil, F.