چکیده:
اهمیت توجه به روابط عمومی به عنوان یک نهاد تاثیرگذار ارتباطی بر صاحب نظران و فعالان حوزه ارتباطات بسیار روشن است اما این تصور که روابط عمومیها مبلغ سازمان بوده و وظیفهای جز برجسته سازی مدیران خود ندارد را باید پاک کرد و هویتی واقعی به روابط عمومیها بخشید. روابط عمومیها بخش مهم نظام اداری کشور و دولت به شمار میروند؛ با توجه به گستره روابط عمومی در کشور، این نهاد علاوه بر ایفای نقش موثر در سازمان خود، در مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز نقش مهمی ایفا میکند. براین اساس، ظرفیتها و قابلیتهایی که روابط عمومی در عرصههای مختلف و از همه مهم تر عرصه مدیریت کشور و نظام اداری دارند، باعث شده تا نگاهها به سمت این بخش به عنوان بخشی اساسی و اثرگذار در سازمان جلب شود.
نتایج پژوهشهای انجام شده، نشان میدهد که مردم و مشارکت آنها در تصمیمگیری و اجرای امور نقشی جدی و فعال داشته و در تشکیل حکومت، قانون گذاری، سیاست گذاری، اجرای قوانین و اداره کشور نیز تاثیرگذار بودهاند، بنابراین میتوان دریافت که میتوان حوزه تخصصی روابط عمومی و ارتباطات را با به کارگیری ظرفیتهای بالقوه موجود در بین کارشناسان و فعالان این حوزه هویت صنفی روابط عمومیها را ارتفا داده و ایماژه زیبایی از آن نشان داد و در جامعه گامهای موثر برداشت. با توجه به وجود نهادهای صنفی، علمی، حاکمیتی، سیاسی در حوزه روابط عمومی اما جای یک نهاد حرفهای همچون سازمان نظام روابط عمومی که موظف به توسعه حرفهای روابط عمومی است در میان نهادهای روابط عمومی خالی است.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش هاي انجام شده ، نشان مي دهد که مردم و مشارکت آن ها در تصميم گيري و اجراي امور نقشي جدي و فعال داشته و در تشکيل حکومت ، قانون گذاري، سياست گذاري، اجراي قوانين و اداره کشور نيز تاثيرگذار بوده اند، بنابراين مي توان دريافت که مي توان حوزه تخصصي روابط عمومي و ارتباطات را با به کارگيري ظرفيت هاي بالقوه موجود در بين کارشناسان و فعالان اين حوزه هويت صنفي روابط عمومي ها را ارتفا داده و ايماژه زيبايي از آن نشان داد و در جامعه گام هاي موثر برداشت .
نتايج پژوهش هاي انجام شده ، نشان مي دهد که مردم و مشارکت آن ها در تصميم گيري و اجراي امور نقشي جدي و فعال داشته و در تشکيل حکومت ، قانون گذاري ، سياست گذاري ، اجراي قوانين و اداره کشور نيز تاثيرگذار بوده اند، بنابراين مي توان دريافت که مي توان حوزه تخصصي روابط عمومي و ارتباطات را با به کارگيري ظرفيت هاي بالقوه موجود در بين کارشناسان و فعالان اين حوزه هويت صنفي روابط عمومي ها را ارتفا داده و ايماژه زيبايي از آن نشان داد و در جامعه گام هاي موثر برداشت .
اما به راستي با وجود نقش مهم اين نهاد موثر در سازمان ها، روابط عمومي ها از لحاظ حقوقي چه جايگاهي دارند؟ آيا تشکيل سازماني تحت عنوان سازمان نظام صنفي روابط عمومي و ارتباطات در کشور به ارتقاي جايگاه اين نهاد و شکل گيري نگاه حرفه اي گرايانه به روابط عمومي ها کمک مي کند؟(عامري ، ١٣٩٥) تاريخچه فعاليت هاي صنفي درسال ١٣٤٦ براي اولين بارمرحله نويني در شکوفايي هنر روابط عمومي آغاز شد ، و همزمان در اسفند ماه همين سال بنيانگذاران روابط عمومي نوين در ايران براي برقراري ارتباط با انجمن بين المللي روابط عمومي و توسعه و ترويج وشناساندن روابط عمومي به تاسيس انجمن روابط عمومي ايران همت گماردند .