چکیده:
عطار نیشابوری در منظومه های اسرارنامه، الهی نامه، مصیبت نامه و منطق الطیر از حکایت ها و تمثیل های متفاوتی استفاده می کند تا گنج های « حقایق و حکمت هایی را بیان نماید که از آنها با نام یاد می کند. استفاده از نمادهای جانوری و بیان داستان- » بی شمار هایی از زبان جانوران ازجمله بخش های مهم این حکایتها است. عطار از دایره گستردهای از جانوران استفاده نموده و با استفاده از ویژگی های آنها، مفاهیم و مقاصد خود را انتقال می دهد. بررسی، توصیف و تحلیل این جانوران و خصوصیات آنها، علاوه بر افزایشِ شناخت اندیشه های عطار، کمک می کند تا اطلاعات ما درباره گفتمان های جانوری آن دوره افزایش یافته و دریافت کامل تری از فهمِ هم عصرانِ عطار از حیوان به خصوص در خراسان بزرگ به دست بیاوریم. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی منظومه های چهارگانۀ عطار پرداخته و پس از استخراج نام جانوران، ویژگی هایی از حیوانات که در حکایات بیان شده را ذکر می نماید. مطالعه حاضر نشان می دهد که عطار در وصف خود از جانوران و ویژگی های آنها، از منابعِ متفاوتی مانند داستان های قرآن کریم و متون تفسیری،احادیث و روایات مرتبط با پیامبران و بزرگان، داستان های افسانه ای-عامیانه و منابع علمی-شبه علمی این دوره استفاده کرده است. البته او تنها به ویژگی ها و خصوصیاتی از حیوانات اشاره کرده که برای بیان منظورِ خویش به آنها نیاز دارد و حتی در مواردی نه تنها به منابع خود وفادار نبوده، بلکه هر جا که لازم دانسته است ویژگی هایی از حیوانات را بیان می کند که با اطلاعاتِ این منابع در تعارض می باشند.
Attar Nishaburi uses different narrations and allegories in Asrar-Nameh, Ilahi-Nameh, Mosibat- Nameh, and Mantiq-ut-Tayr versified stories to share intelligence and wisdoms that he names “countless treasures”. Using animal symbols and animal characters are important parts of these narrations. By employing a variety of animals and their characteristics, Attar conveys his ideas and concepts. In addition to gaining a deeper insight into Attar’s thoughts, surveying, describing, and analyzing these animals and their characteristics help us to improve our knowledge about the dialogues based on animals’ characteristics in his era and better comprehend his contemporaneous view regarding animals, especially in the Greater Khorasan. Using a descriptiveanalytical method, this article attempts to investigate Attar’s fourfold versified stories and state the characteristics of the mentioned animals in the narrations, after extracting their names. The study indicates that Attar used different resources including stories in Koran Karim, descriptive texts, aphorisms and traditions related to prophets and scholars, fiction-slangy stories, and scientific-quasi as well as scientific sources to describe the animals and their characteristics. Of course, he only uses the animals’ characteristics that he finds useful to express his ideas. In some cases, he is not concerned about being loyal to the references; he rather adds new characteristics to the animals that are controversial to the references.