چکیده:
استمرار نقش مایه ای کهن از دیرباز تاکنون اهمیت مضمون را نشان می دهد. اَژدر اوژنی از مفاهیم تکرارشونده در متون نوشتاری و تجسم یافته در آثار تصویری است. این پژوهش باهدف اتصال قالی به زنجیره آثار هنری دربردارنده نقش مایه اژدهاکشی، نگارش یافته است. به عبارتی دیگر قالیچه های تصویری دوره پهلوی دوم و عصر حاضر به مثابه یک اثر هنری و نمایش دهنده یک کهن الگو بررسی شده است. دو قالیچه تصویری بافته شده در شهرستان خواف حاوی نقش مایه اژدهاکشی است. تولید دو قالی مشابه در فاصله زمانی کوتاه نشان از اهمیت نقش مایه نامبرده در منطقه دارد. پرسش پژوهش حاضر بر این محور قرار دارد که آیا می توان معانی و رمزگان نهفته در نقش مایه اَژدر اُوژنی را کشف کرد؟ به نظر می رسد نقش مایه اَژدر اُوژن ی موجود در قالیچه تصویری عصر پهلوی دوم نقاط ثقل آیکونوگرافیک را لحاظ نموده و این موضوع موجب تکرار دوباره نقش در مدت زمانی کوتاه شده است. احتمال میرود بارانخواهی مهمترین مفهوم برخاسته از نقش اَژدر اوژنی در هر دو نمونه است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با بهره مندی از استحاله روش آیکونوگرافی انجام شده است. بدین ترتیب ابتدا نمونه ها توصیف و سپس تحلیل می شوند. گردآوری اطلاعات حاصل مطالعات کتابخانه ای و تصاویر قالیچه ها محصول تصویربرداری از آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه فرش بلوچ (رنج تا گنج) است. مطالعه نقش مایه اَژدر اُوژنان رمزگان بسیاری را آشکار می کند. از میان دو نوع استحاله کلی و جزئی، نقش اَژدر اُوژنی قالیچه های تصویری، استحاله جزئی داشت. این مطالعه » نشان از آن دارد که کمترین تغییر در مرکز قالی بوده و نقش اَژدر اوژنی الگویی تکرارشونده است و باران خواهی مهمترین معنای برداشتی از نقش مایه اَژدر اوژنی در قالیچه های مورد بررسی محسوب می گردد.
The monster slayer is a recurring concept repeated in art. This research was written with the aim of connecting the carpet to the chain of artworks containing the dragon pattern. In other words, the carpet is considered as a work of art and a representation of an ancient pattern. Two carpets woven in the city of Khawf contain a monster slayer pattern. The production of two similar carpets over a short period of time indicates the aforementioned pattern of prosperity in the region. Is it possible to discover the meanings and passwords hidden in the "dragon" theme? It seems that the "dragonfly" theme in the visual rug second Pahlavi era has taken the iconographic gravity points into account, and this has caused the role to be repeated over a short period of time. It is likely that "rain-seeking" is the most important concept arising from the role of "dragonfly" in both instances. The present study was a qualitative one, using the transformation of the iconography method, so that the samples were first described and then analyzed. Gathering information from library studies and carpet images is the product of imaging the works displayed at the Baluch Carpet (suffering to treasure) exhibition. Studying the role of the "dragonfly" has opened up many passwords. Of the two types of general and minor transformations, the "dragonfly" role of visual rugs had minor modifications. The study showed that the least change was at the carpet center and the role of the "dragonfly" was a recurring pattern. Rainfall is the most important meaning of the "dragonfly" pattern in the rugs.