چکیده:
نماد یکی از پرکاربردترین کارکردهای مجازی زبان است که از رهگذر آن تصاویر زیبایی در شعر آفریده میشود. بیشترین کاربرد نماد و تصاویر نمادین در متونی است که محتوای ایدهآلگرایی و کمالگرایی دارند. ادبیات انتظار یکی از گستردهترین این حوزههاست. هدف مقالۀ حاضر ضمن مرور بر چیستی تصویر و تصویر نمادین و نیز فرآیند شکلگیری آن، بررسی این مؤلّفۀ تأثیرگذار در آفرینش تصاویر سرودههای انتظار معاصراست. بدنۀ مقاله را واکاوی نماد و تصاویر نمادین از حیث انواع، خواستگاه، ویژگیها و کارکردهای آن با ذکر شواهد بسیاری تشکیل میدهد. بررسیها نشان میدهد نمادهای به کار رفته در سرودههای انتظار معاصر، بیشتر در شمار نمادهای خٌردی هستند که غالباً سنّتی، گاهی قراردادی و در مواردی اندک هم شخصیاند. گروهی از آنها به سهولت دریافت میشوند و فهم گروهی دیگر در گرو آشنایی ذهنی مخاطب با ارزشهای عقیدتی و موضوع مهدویت است. همچنین نتایج گویای آن است که در مقایسه با نمادهای دینی و اساطیری، بیش از نود درصد از نمادهای سرودههای انتظار، برخاسته از طبیعتاند. در حوزۀ ویژگیها و کارکرد تصاویر نمادین، اتّحاد تصویر و محتوا و نیز آگاهیبخشی و القای احساسات، عمدهترین محور کار شاعران این گونۀ ادبی بوده است.
Symbol is one of the most widely used figurative functions of language, through which beautiful images are created in poetry. Symbols and symbolic images are mostly used in texts that have idealism and perfectionism content. The literature of expectation is one of the most extensive of these fields. The aim of this article is to examine the image and symbolic image as well as the process of its formation, to examine this influential author in the creation of images in contemporary songs of expectation. The body of the article consists of the analysis of the symbol and symbolic images in terms of its types, purpose, features and functions by mentioning many evidences. Studies show that the symbols used in contemporary songs of expectation are mostly intellectual symbols that are often traditional, sometimes contractual and in a few cases personal. Some of them are easily understood, and the understanding of another group depends on the mental familiarity of the audience with the religious values and the subject of Mahdism. Also, the results indicate that, in comparison with religious and mythological symbols, more than ninety percent of the symbols in the songs of expectation are from nature. In the domain of the characteristics and function of symbolic images, the union of image and content, as well as awareness and induction of emotions, has been the main focus of the work of poets of this literary genre.