چکیده:
این مطالعه بهدنبال شناسایی و رتبهبندی چالشهای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد با تاکید بر نقشهای بهایابی و مبنای حسابداری تعهدی در بخش راهسازی کشور خواهد بود. برای دستیابی به این هدف سعی گردید تا از روش نظریهسازی داده بنیاد بر پایه مدل الماس در سه بعد برنامهریزی، تجزیه و تحلیل هزینهها و مدیریت عملکرد استفاده شود. پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و از نظر روش اجرایی توصیفی- پیمایشی میباشد و بهمنظور دستیابی به پاسخی برای سوالات تحقیق، اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعه آماری پژوهش با توجه به موضوع و اهداف پژوهش، شامل متخصصان دانشگاهی و متخصصانی از سازمانهای متولی پیادهسازی نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد میباشد. داده های تحقیق با استفاده از روش کدگذاری در نرم افزار اطلس.تی و تکنیک تاپسیس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از کاربرد تکنیک تاپسیس حاکی از آن بود که از بین 32 چالش مورد بررسی، چالشهایی که مربوط به فضای عمومی کشور و التهابات اقتصادی و سیاستگذاری کشور میگردید از نظر نمونه آماری به مراتب نسبت به چالشهایی که مختص بخش راهسازی کشور بود، از درجه اهمیت بالایی برخوردار بودند.
This Study Aims to Identify and Rank the Importance Degree of Performance-Based Budgeting Challenges With Emphasis on The Role of Cost and Accrual Accounting in The Country's Road Construction Sector. In order to achieve this goal, it was tried to use The Grounded Theory Approach based on the diamond model in the three dimensions of planning, cost analysis and performance management. The present research is practical and descriptive and in order to obtain an answer to the research questions, the required information has been collected through interviews and questionnaires. The statistical sample of the research, according to the subject and objectives of the research, includes academic experts and experts from organizations in charge of implementing the performance-based budgeting system. Research data were analyzed using coding method in Atlas.T software and TOPSIS technique..The Results of Using This Technique Showed an Interesting Result that among the 32 Challenges Studied, The Challenges Related to The Macro-Economic Environment of The Country and Those Related to Country's Economic and Policy-Making Instability, Were More Important than the Challenges specifically Related to The Country's Road Construction Sector Itself in Establishing Performance-Based Budgeting System.
خلاصه ماشینی:
, 50 عدم ثبات سياست گذاري در کشور , 4, 5, 5, 5, 4, 4, 5 عدم وجود برنامه استراتژيک بلندمدت , 4, 5, 5, 4, 4, 2, 5 عدم وجود شرکت هاي خصوصي قوي و استفاده از صرفه هاي بمقياس در حوزه راه , 3, 5, 4, 5, 4, 2, 5 عدم شفافيت مسير، فرآيند و تعاريف , 4, 5, 4, 5, 5, 4, 5 مشکل فرآيندي برنامه ريزي و بودجه ريزي در ايران , 4, 5, 4, 4, 5, 5, 5 ساختار طويل و ناهمگون وزارت راه و شهرسازي , 2, 5, 3, 5, 4, 2, 5 عدم واقع بيني در اهداف , 4, 5, 5, 4, 5, 5, 5 عدم اختصاص زمان کافي براي تدوين برنامه ها در بخش راه , 4, 5, 4, 5, 4, 2, 5 تعدد پروژههاي تعريفي در بخش راه , 2, 4, 3, 5, 4, 2, 5 مشکل عدم تعيين اولويت پروژهها در بخش راه , 4, 4, 4, 5, 3, 2, 5 وظايف موازي دستگاه ها , 2, 3, 4, 4, 3, 3, 5 تخصص پايين نيروي انساني (مرحله تجزيه و تحليل هزينه ها) , 5, 5, 5, 5, 5, 5, 5 عدم استفاده از تکنيک درست بهايابي , 5, 4, 3, 5, 4, 5, 5 عدم ثبات اقتصادي کشور(مرحله تجزيه و تحليل هزينه ها) , 3, 5, 5, 5, 4, 5, 5 عدم همکاري و مقاومت دستگاه ها , 2, 5, 4, 5, 4, 4, 5 عدم دقيق بودن و ضعف مالي طرحهاي توجيهي اوليه , 4, 4, 4, 5, 4, 3, 5 عدم احتساب هزينه هاي زيست محيطي و اجتماعي در بهايابي , 3, 4, 4, 5, 4, 3, 5 عدم احصاي دقيق بها بدليل وجود يارانه و اختلاف قيمت ها در برخي از کالاها , 3, 5, 4, 5, 5, 3, 5 عدم شمول کيفيت خدمات در بها , 3, 4, 3, 5, 4, 3, 5 عدم اظهار واقعي هزينه هاي تمامشده خدمات در دستگاه ها , 3, 4, 4, 5, 5, 4, 5 عدم انطباق برخي از قوانين با اصول حسابداري تعهدي , 3, 5, 4, 5, 5, 4, 5 عدم اختيارات کافي مدير در مديريت هزينه ها , 4, 5, 2, 5, 5, 3, 5 عدم وجود فرهنگ پاسخ گويي و پاسخ خواهي و نظارت بر مدير اجرايي , 4, 5, 5, 5, 5, 4, 5 عدم نظارت واقعي بر عملکرد , 5, 4, 5, 5, 5, 4, 5 عدم وجود انگيزه براي صرفه جويي در دستگاه , 4, 5, 4, 5, 4, 4, 5 مشکل در ديدگاه مديران سازماني و انگيزه آنها , 4, 5, 5, 5, 4, 5, 5 نگاه شکلي و ظاهري به مديريت عملکرد , 4, 5, 5, 4, 5, 5, 5 شيوه غيرکاراي انتخاب مديران , 4, 5, 5, 5, 4, 5, 5 منبع : يافته هاي پژوهش در اين پژوهش ٥٠ نفر خبره به پرسشنامه جواب داده بودند که مقدار ارزشدهي آنها به هر مولفه مطرح شده در پرسشنامه در جدول بالا با نام ماتريس تصميم گيري ارائه شده داده است .