چکیده:
آموزش زبان فارسی در ایران به زبانآموزانی که زبان مادری متفاوتی دارند، به دلیل وجود موانع و مشکلات، یکی از چالشهای مهم آموزشی است. در این مقاله، به روش توصیفی تحلیلی نوشتار دانشآموزان چند مدرسه ابتدایی که به زبان تالشی صحبت میکنند، بررسی و تجزیه و تحلیل شد و از طریق این بررسی، مشخص گردید که آموزش گونه معیار زبان فارسی به این دانشآموزان، با موانعی از قبیل «تداخل زبان مادری»، «تداخل گونه گفتاری زبان فارسی» و نیز «موانع و مشکلات آموزشی»، از جمله «منابع»، «نبود زمان کافی برای آموزش»، «نبود نیروی انسانی» و نیز «فقر مالی» و عدم امکانات خانوادهها» مواجه است. با این گونه بررسیها، ریشه بسیاری از مشکلات آموزشی مشخص شد و میتوان با آگاهی به برطرف کردن موانع زبانآموزی اقدام و اهتمام کرد؛ به عبارت دیگر، نتایج این پژوهش برای تدوین منابع آموزشی، دانشافزایی آموزگاران، آگاه شدن مسیولان از مشکلات، مبارزه با فقر فرهنگی و ارایه مشاوره به خانوادهها کاربرد دارد.
Teaching Persian language to learners with different mother tongue is
one of the major educational challenges due to obstacles and problems.
In this descriptive-analytic study, the text of some elementary school
students who speak Talishi was analyzed and analyzed and through this
study, it was found that the standard Persian language teaching to these
students faces obstacles such as "native language interference", "Persian
spoken interference" as well as "educational barriers and problems",
including "resources" "," Lack of time to train "," lack of manpower "as
well as" financial poverty "and lack of families". Such studies identified
the root of many educational problems and it is possible to remove the
barriers to learning with awareness. In other words, the results of this
study are used to formulate educational resources, add students,
awareness of responsible people of problems, combat cultural poverty, and
providing advice to families.
خلاصه ماشینی:
تقابل زبان فارسي و زبان تالشي در آموزش دوزبانه ها * کيومرث خان بابازاده دانشجوي دکتري زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه گيلان ، رشت ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٠٧/١٤؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٧/١٠/١٥) چکيده آموزش زبان فارسي در ايران به زبان آموزاني که زبان مادري متفاوتي دارند، به دليل وجـود موانـع و مشکلات ، يکي از چالش هاي مهم آموزشي است .
در اين مقاله ، به روش توصيفيـ تحليلـي نوشـتار دانش آموزان چند مدرسۀ ابتدايي که به زبان تالشي صحبت ميکنند، بررسي و تجزيه و تحليل شد و از طريق اين بررسي، مشخص گرديد که آموزش گونۀ معيار زبان فارسي به ايـن دانـش آمـوزان ، بـا موانعي از قبيل «تداخل زبان مادري»، «تداخل گونۀ گفتاري زبان فارسي» و نيز «موانـع و مشـکلات آموزشي»، از جمله «منابع »، «نبود زمان کافي براي آموزش »، «نبود نيروي انساني» و نيز «فقر مالي» و عدم امکانات خانواده ها» مواجه است .
ـ ميرزاپور ريک پديدٔە دوزبانگي در جغرافياي قومي تـالش را در پايـان نامـۀ کارشناسـي ارشد خود به راهنمايي محرم رضايتي بررسي کرده است و بيشتر به مسـائل اجتمـاعي و جامعه شناسي اين پديده پرداخته است (ر.
ک؛ خان بابازاده ، ١٣٩٣: ٤٦٩ـ٤٧٨) و منشـيزاده و خـان بابـازاده خطاهـاي نحوي اين زبان را با گردآوري داده هايي از مـدارس دو روسـتاي عنبـران بـالا و پـايين تجزيه و تحليل کرده اند و بخشي از پژوهش خود را به تأثير زبان مادري دانش آموزان در جمله هاي توليدشده به زبان دوم ، يعني زبان فارسي، اختصاص داده اند (ر.