چکیده:
این پژوهش با جمعآوری و گزارش برنامههای مهم مداخلهی دولتی در حوزهی کار خیابانی کودکان کوشیده است تا در گام نخست چشماندازی سراسری از برنامههای مداخله در سطح جهان را به وسیلهی روش اسنادی و کتابخانهای فراهم بیاورد. در گام دوم، پژوهش حاضر با توجه به موضع جامعهباورانه و انتقادی خود به ارزیابی این برنامهها دستزده و کوشیده است نگاه نئولیبرالی نهفته در پس این برنامهها را آشکار کند و نقش آن را در آسیبپذیری و ناپایداری این برنامهها روشن سازد. در حقیقت در اینجا از رهگذر یک فراتحلیل بر روی ارزشیابیهای صورتگرفته از برنامههای موفق، نگاه نئولیبرالی همچون مجموعهی از سیاستگذاریها و برنامهریزیها تشریح شده که سد راه رسیدن این برنامهها به هدف لغو پایدار کار خیابانی کودکان است. نتایج این پژوهش بیانگر این هستند که برنامههای مداخله همگی در جهت افزایش رشد اقتصادی طراحی شدهاند و به همین سبب دچار آسیبهایی چون موقتی بودن، محدودیت، گسستگی و غیر بهینه بودن هستند. از دل نتایج به دست آمده و با توجه به آوردههای بخش تحلیلی پژوهش در بخش پایانی آن مدلی با تکیه بر ارزشهای فراگیری، یکپارچگی، کیفینگری و پایداری طراحی و پیشنهاد شده است.
First this study has tried to provide a global perspective of intervention programs worldwide through documentary and library methods by collecting and reporting on important government intervention programs in the field of street children. In the second step, the present study, considering its sociological and critical position, has evaluated these programs and tried to reveal the neoliberal view behind these programs and to clarify their role in the vulnerability and instability of these programs. In fact, through a meta-analysis of evaluations of successful programs, the neoliberal view is described as a set of policies and plans that prevent these programs from achieving the goal of permanently eliminating street child labor. The results of this study indicate that intervention programs are designed to increase economic growth and therefore suffer from disadvantages such as temporary, limited, disconnected and non-optimal. From the results obtained and according to the data of the analytical part of the research in the final part, a model has been designed and proposed based on the values of inclusiveness, integrity, quality and sustainability.
خلاصه ماشینی:
نکته قابل تأمل در اين خصوص اين است که دليل شکست هم زمان اين سياست ها تنهـا بحران مشترک (کوويد ١٩) نبوده بلکه يکي از مهم ترين دليل آن ، طراحـي و نقـاط ضـعف مشترک در اين برنامه ها است ؛ بنابراين موضوع بر سر استثنايي بودن وضعيت سال هاي اخيـر نيست بلکه مسئله اين است که سياست هاي به کـار بسـته شـده ، لغـو پايـدار کـار کـودک را هدف قرار نداده و به همين دليل به هنگـام بحـران از کنتـرل اثـرات مخـرب آن بـر کميـت کودکان کار و کيفيت زندگي شان ، به ويژه آنان که در محيط خيابان حضور دارنـد، نـاتوان بوده اند.
1. International Labour Organization )ILO ( ازاين رو براي پاسخ به اين پرسش که نقاط ضعف اين برنامـه هـا چـه هسـتند و از کجـا ريشه گرفته اند و همچنين براي طراحي مدل مداخله اي و سياست گـذاري جديـد، ضـروري است که به ارزيابي و نقد تجربه هاي جهاني پيشين بپردازيم زيـرا در حقيقـت نقـاط قـوت و ضعف اين برنامه ها نقشۀ راه آيندٔە سياست گذاري اجتماعي در اين حوزه خواهد بود.
بديهي است که اين برنامه هـا بـه طـور مسـتقيم کودکـان کـار و خيابـان را هـدف قـرار نمي دهند اما با افزايش موقت تقاضـا بـراي نيـروي کـار والدينشـان بـر زمـان بنـدي فقـر اثـر مي گذارند و مي توانند از کار کودکان براي تأمين معيشت خود و خانواده جلوگيري کنند.
"Conditional cash transfers and their impact on child work and schooling: Evidence from the progresa program in mexico.