چکیده:
بحران میتواند هم زندگی انسانها و هم مشروعیت دولتها را که تأمینکننده امنیت و رفاه هستند؛ به چالش کشیده و هزینههای بسیاری را به بار آورد. بحرانهای طبیعی که در همه جهان رخ میدهد؛ در برخی مناطق مانند آسیای مرکزی از وسعت و تعدد بیشتری برخوردار است. استفاده از تجربیات سایر کشورها تأثیر بسزایی در کاهش آثار مخرب آن دارد. بدین منظور این پژوهش باهدف شناسایی مدیریت بحران و بهرهمندی از آموختههای مشترک سه کشور ایران، تاجیکستان و قزاقستان به مطالعه تطبیقی پرداخته و قصد پاسخ به این پرسش را دارد که چه تفاوت و شباهتهایی در نوع، سابقه، ساختار و قوانین مدیریت بحران در این کشورها وجود دارد؟ روش مطالعه کیفی است و دادههای گرداوری شده از اسناد مدیریت بحران کشورهای منتخب، با استفاده از نرمافزار مکس کیو دیای مورد تحلیل قرارگرفته است. یافتهها نشان میدهد این کشورها ضمن داشتن تشابه نسبی در نوع بحران، اگرچه ازنظر سابقه و ساختار مدیریتی تفاوت اندکی دارند؛ اما بررسی مقایسهای قوانین پیشگیری، آمادگی و مواجه با بحران نشاندهنده تفاوت قانونگذاری است که نتایج متفاوتی را نیز در عمل به دنبال داشته است.
The crisis can destroy both the lives of people and the legitimacy of governments that provide security and prosperity; challenged and cost a lot. Natural crises that occur all over the world; In some regions, such as Central Asia, it is more extensive and numerous. Using the experiences of other countries has a significant effect in reducing its destructive effects. For this purpose, this research aims to identify the crisis management and benefit from the common learnings of the three countries of Iran, Tajikistan and Kazakhstan, and has done a comparative study and intends to answer the question of what are the differences and similarities in the type, history, structure and laws of crisis management in Do these countries exist? The study method is qualitative and the data collected from the crisis management documents of the selected countries have been analyzed using Max QDA software. The findings show that these countries, while having relative similarities in the type of crisis, although they differ slightly in terms of history and management structure; However, a comparative study of prevention, preparedness and facing crisis laws shows the difference in legislation, which has also led to different results in practice.
خلاصه ماشینی:
استفاده از تجربيات ساير کشورها تأثير بسزايي در کاهش آثار مخرب آن دارد بدين منظور اين پژوهش باهدف شـناسايي مديريت بحران و بهره مندي از آموخته هاي مشترک سه کشور ايران ، تاجيکستان و قزاقستان به مطالعه تطبيقي پرداخته و قصد پاسخ به اين پرسش را دارد که چه تفاوت و شـباهت هايي در نوع ، سابقه ، ساختار و قوانين مديريت بحران در اين کشـورها وجود دارد؟روش مطالعه کيفي اسـت و داده هاي گرداوري شده از اسناد مديريت بحران کشــورهاي منتخب ، با اســتفاده از نرم افزار مکس کيو دياي مورد تحليل قرارگرفته اسـت .
در اين پژوهش ابتدا اسناد بالادستي و قوانين مديريت بحران در هريک از کشورهاي موردنظر بررسي و با مطالعه بخش هاي مختلف آن ها بازخواني و يادداشت برداري شده و در گام دوم با استفاده از نرم افزار تحليل کيفي ٢ نسخه ٢٠٢٠ کدگذاري اوليه صورت گرفت و ضمن ترکيب کدها مضاميني براي آن ها جستجو شد.
بررسي انواع بحران در کشورهاي ايران ، تاجيکستان و قزاقستان نشان ميدهد که تنوع آن از تفاوت قابل توجهي برخوردار نبوده و هر سه کشور کم وبيش بحران هاي مشابهي را تجربه کرده اند؛ اما ميزان خسارت و آسيب هاي به جامانده در کشورها متفاوت است که بخشي از آن به ساختار و قانون گذاري مرتبط ميشود.
نتيجه اين پژوهش که با هدف شناسايي تفاوت ها و شباهت هاي مديريت بحران در آسياي مرکزي و ايران انجام شده است ؛ با مقايسه نوع ، ساختار و قوانين مديريت بحران در سه کشور ايران ، تاجيکستان و ترکمنستان نتايج زير را دريافت کرده است .